Olemme kolmen kuukauden päästä lähdössä Yhdysvaltojen länsirannikolle pienelle roadtripille (2000km). (Siis jos pandemia ja maailman tilanne sen sallivat.) Tällä hetkellä reissu näyttää toteutuvan, mutta en luottaisi siihen ennen kuin istun lentokoneessa. Olemme ennenkin matkustaneet Yhdysvalloissa, mutta se tuntuu monimutkaiselta varsinkin näin pandemian aikaan. Stressaan paljon sitä, pääsemmekö lähtemään, varsinkin kun lapset odottavat matkaa niin kovasti. Matkan peruuntuminen olisi tietysti valtava pettymys, mutta lapset ymmärtävät maailman tilanteen ja miten se vaikuttaa matkustamiseen.
Reissu merkitsee minulle ennen kaikkea jonkinlaista palkintoa siitä, että olemme selvinneet vaikeista ajoista. Koko viime vuosi oli vaikea ja talvikin on ollut sitä varsinkin, kun mieheni jäi sairaslomalle masennuksen ja burn-outin takia. Arki on ollut pelkkää selviytymistä, kun me molemmat olemme olleet sairaita.
Ajattelen, että reissun ajan kaikki on hyvin ja elämme unelmaamme. Reissun ajan ei ole sairautta vaan pystyn nauttimaan elämästä hetken verran. Kaksi viikkoa olen onnellinen, ei ole masennusta eikä ahdistusta. Sen ajan olen jälleen se vanha minä, jonka sairaus tappoi.
Lisäksi reissu tarjoaa myös lapsille hetken pakenemisen arjesta. Hetken ajan voimme perheenä hyvin. Hetken ajan lapset saavat kokea onnelliset vanhemmat eivätkä sitä tuskaa ja kärsimystä, jota he ovat tottuneet sivusta seuraamaan. Matka merkitsee siis meille kaikille todella paljon.
Olen kiitollinen puolisolleni, koska hän mahdollistaa tämän matkan tekemällä ylimääräisiä töitä säästääkseen rahaa. Minun panokseni on ainoastaan olla lasten kanssa kotona, jotta hän pystyy ottamaan ylimääräisiä töitä. Toisinaan tunnen syyllisyyttä siitä, etten tienaa enempää, koska olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Yritän muistuttaa itseäni siitä, että olen vakavasti sairas, siksi en kykene tekemään töitä. On silti vaikea olla kokematta huonommuutta. Toisaalta uskon mieheni ymmärryksen kasvaneen tilanteeni suhteen, kun hän joutui itse jäämään sairaslomalle mielenterveysongelmien takia.
Matkan varrella viivymme Los Angelesissa, San Franciscossa, Renossa ja Las Vegasissa. Tulemme näkemään ja kokemaan paljon ja tällainen reissu on tosiaan kerran elämässä-kokemus. Nyt vaan toivotaan, että matka toteutuu ja saamme pienen tauon raskaasta arjesta. Voin toki olla väärässä siinä, että masennus väistyy kahdeksi viikoksi, mutta ainakin haluan uskotella itselleni, että niin tapahtuu. Se jää nähtäväksi.