Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Käyttäjä Miksienosaaelää aloittanut aikaan 26.01.2017 klo 01:48 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Miksienosaaelää kirjoittanut 26.01.2017 klo 01:48

Hei
Tiedän, että täällä on keskusteltu asiasta, mutta en löydä yhtään ketjua koka ei olisi ikivanha.
Itsellä on sellainen oudohko tilanne, että elämäni on vuosia ollut kuin ko häiriön oppikirjasta – mutta tänään psykiatri ilmoitti, että ’tällä näytöllä ei voida diagnoosia kaksisuuntaisesta tehdä’. Asia jäi tavallaan auki. Odottavat kai, että tulee uusi sairaalamaksuille. Itse pelkään , että seuraava vie hengen. Edellinen oli ulkomailla. Jouduin ns. pakkohoitoon tilassa, joka omasta mielestäni oli selkeä maniajakso. En ymmärrä enkä tiedä mitä tehdä. Olen itse varma, että minulla on se. Toinen vanhemmistani sairastaa kaksisuuntaista, ja ilman hoitoa se on mennyt iän karttuessa todella pahaksi.
Pelkään, että ilman oikeaa diagnoosia ja lääkkeitä en kohta enää itse tunnista sairautta, ja kuljen samaa polkua.
Ongelmani ehkä on, että vähättelen oireita. On vaikea kertoa vieraalle ihmiselle omasta sekoilusta. Ja pakko sanoa, että eipä sitä sairaanhoitajaa tutkimusjaksolla ole hirveästi kyllä kiinnostanut mitä sanon.
Mitä voin tehdä?
En todellakaan toivo tätä sairautta, mutta tiedän, että sairastan sitä. Tarvitsen oikeat lääkkeet, ennen kuin joudun taas hengenvaaraan

Käyttäjä Miksienosaaelää kirjoittanut 31.01.2017 klo 11:00

...siis sairaajakso.... auto correct...
Eikö kellään ole mitään, kommentoikaa jotain, mitä vaan...
Haluaisin oikeat lääkkeet. Nyt Venlafaxin 300 mg, se pitää hengissä siis masennuksen aikana joka minulla suurimman osan ajasta, kunnes esim. valon lisääntyminen aiheuttaa sen, että valvon öitä, tuhlaan rahaa, olen niin levoton että ahdistun jos ei koko ajan tekemistä ja seuraa ja sen takia joka ilta baarissa, teen typeriä asioita joita häpeän myöhemmin, tiedän kaikesta kaiken ja osaan kaiken jne. jne.
Ja sitten tulee romahdus, ja kroppa on kuin kivi, nukun liikaa mutta en pysty nousemaan, mikään ei innosta, ilman venlafaxinia itkin koko ajan.
En kestä tällaista elämää enää!

Käyttäjä Rina kirjoittanut 31.01.2017 klo 15:02

Kaksisuuntaiseltahan tuo kuullostaa☹️. Onko sulla mahdollisuutta vaihtaa psykiatria- siis pyytää uutta arviota? Mielialaa tasaava lääkitys pitäisi taudin paremmin kurissa. Sukulaiseni maanis-depressiivisuutta hoidettiin ensin masennuksena, koska maanisessa vaiheessa hän ei mielestään ollut sairas (sotki kyllä asiansa pahasti☹️). Jos sinusta tuntuu, ettet saa esitettyä asiaasi tarpeeksi vakuuttavasti, niin auttaisiko tapahtuneiden paperille kirjoittaminen ja niiden ääneen lukeminen lääkärissä? Jos sulla on voimia, niin asia kannattaa todellakin ottaa esiin uudestaan vaikka toisella lääkärillä. Kaksisuuntainen on raskas sairaus, mutta lääkitys yleensä tehoaa. Sehän on biologinen sairaus, jolle ei mitään voi millään "asennemuutoksella" tai "tsemppaamalla". Toivon sulle jaksamista kamppailussa saada asianmukaista hoitoa ja muutenkin parempaa oloa.