Moi, olen uusi täällä. Ikä 23v ja sukupuolena mies. Minulla ei ole diagnoosia (vielä), kun olen aiemmin pelännyt huomattavan paljon meneväni lääkäriin tai psykologille tai muuhun vastaavaan. Viime vuosina olen kuitenkin mielestäni kokenut kohtuuttomia vaikeuksia elämänhallinnassa yleisesti (arkiaskareiden, läheisimpien ihmissuhteiden sekä osittain myös työ- ja harrastusmotivaation suhteen), ja ajattelinkin että olisi tarve vähän pysähtyä miettimään syitä tähän. Tiedän, että kotilääkärin leikkiminen ei johda mihinkään järkevään, vaan pitäisi oikeasti mennä sinne lääkäriin juttelemaan, mutta kelvatkoon tämä nyt alkajaisiksi.
Olen psykologiasta ollut kiinnostunut koko ikäni ja tutkinut varsinkin mielenterveysongelmia harrastuspohjalta aina kun on aikaa, kiinnostusta ja viitseliäisyyttä riittänyt. Tämän pohjalta onkin tullut tutuksi monet mielenterveysongelmat, sekä niiden oireilu, erityispiirteet ja hoitomuodot. Olen monesti vuosien mittaan miettinyt mahdollisuutta, että olen sairastunut johonkin kaksisuuntainen mielialahäiriön "lievempään" muotoon. Listasinkin "epänormaaleiksi" tuntemuksiski kokemiani ajatuksia, tunteita ja kokemuksia, joita peilailin bipolaarisuuden tyypillisimpiin oireisiin, ja lisäsin muita epänormaaliksi kokemiani irrallisia (h)ajatelmia.
Olen selkeästi pystynyt erottamaan tunnetiloissani kaksi toisistaan eroavaa tilaa:
"Maniavaiheessa" käyttäytyminen ja ajattelu seuraavaa:
* jalkojen ja käsien pakonomainen liikuttelun tarve lepotilassa, kasvojen nykiminen kylläkin jäänyt murrosiän myötä
* ruumiinjäsenten väsymystila, mutta mieli on virkeä eikä varsinaisesti "nukuta"
* rajattomien mahdollisuuksien tuntu, kuitenkaan ei-surrealistisia näkemyksiä
* sopeutumiskyvyttömyyttä arjessa tapahtuviin muutoksiin, jotka koskevat ennalta määrättyihin ja sovittuihin asioihin
* ehdotonta tarkkojen sääntöjen noudattamista, jota myös edellyttää lähipiiriltään
* halu vetäytyä sosiaalisista tilanteista, koska ne ovat "ajanhaaskausta"
* vahva tarve rationalisoida ja objektivisoida asiat, ei tunne tarvitsevansa muuta ajattelumallia
* siltikin vaikeuksia kohdistaa energiaansa tärkeisiin asioihin, vrt. keskittymiskyvyttömyyttä (prokrastinaatio?)
* tuntemuksia, että ympäröivistä ihmisistä ja sosiaalisista tilanteista pitää hyötyä konkreettisesti (narsismi)
* seksuaalisesti (hieman) yliaktiivinen (tarve useampaan kertaan päivässä)
* pakonomainen tarve perfektionistiseen ajatteluun (ja ihannointiin) sekä sen toteuttamiseen käytännössä
* selvästi narsistinen ja ylimielinen käytös
Vastaavasti "depressiovaiheen" tyypillisimmät tuntemukset:
* erittäin syvät, usein psykoottistasoisiksi äityvät erilaiset harhaluulot siitä, että kaikki ihmiset ovat vastaan => kiihdyttää pelko- ja masennustiloja
* ei harha-aistimuksia (äänet eivät puhu, ei näe ei-olemassaolevia asioita)
* kohtuuton riippuvuuden tunne läheisistä ihmisistä, ja siitä johtuva miellyttämisen tarve, joskus myös vetäytyy sosiaalisista tilanteista
* elämänhallintakyky alhainen; ei laita ruokaa, ei maksa laskuja, ei saa mitään aikaiseksi
* totaalinen seksuaalinen latenssitila, ei pienintäkään halua seksikokemuksiin
* jatkuvia itsetuhoisia ajatuksia, mutta ei itsemurhayrityksiä menneisyydessä
* somaattiseksi luonnehdittavia ruummiillisia "kipuja" (merkittävä päänsärky, pahoinvointi, joskus jopa oksentelu)
Yllämainittujen vaiheiden kesto vaihtelee muutamasta päivästä muutamaan viikkoon, "normaalitilat" asettuvat yleensä transitioihin. Alapuolella olevat havainnot oman mielenterveyden tilasta pätevät yleiseen ajattelu- ja käsitysmalleihin, eli ovat jatkuvia.
* tiedostustaso toimii täydellisesti, ei muistiongelmia tai "blackout"-kohtauksia
* jatkuva kohtuuttoman huonon itsetunnon tiedostaminen ja/tai tunteminen (yleisesti lievää parannusta murrosiästä)
* puhe ei missään vaiheessa kiihtynyttä, mutta ajatus pomppii aina ulkopuolisille vaikeaselkoisesti riippumatta mielentilasta
* uni ei koskaan katkonaista, noin 7-8 tunnin yhtäjaksoiset säännöllistyneet yöunet
* positiivisten tunteiden latistuminen, maanisemmassa tilassa jatkuvasti kasvava tarve radikaaleille muutoksille, jotta saadaan vahvempia tunnekokemuksia aikaan
* jatkuva tunne siitä, että kokee epäoikeudenmukaisuutta
* harhaluuloisuushäiriötä (F22) muistuttava jatkuva ajatusmalli, jossa mitkään vastakkaiset todistelut eivät voi horjuttaa uskoa harhaluuloon (erityisen voimakas masennustilassa => herättää aggressiivisia tuntemuksia, joita ei pureta suoraan eikä passiivisesti)
Näiden mietteiden jälkeen olisi varmaan suhteellisen aiheellista kysyä teiltä viisaammilta, miten kannattaisi menetellä. En oikeastaan nyt melko pian syvän masennusvaiheen jäljiltä tiedä yhtään mitä ajatella ja tehdä, mutta sen tiedostan, että jonkinlaista muutosta on tapahduttava. "Maniavaiheen" yllättäessä en edes koe tarvitsevani minkäänlaista apua ja arjen pyörittäminenkin sujuu edes jotenkin siedettävästi myös lähiympäristölleni.