Niinhän se on, että onnelliset ihmiset nauttivat elämästä eivätkä tarvitse paljon sanoja. On sellainen teoriakin tai väite, että luovuus syntyy juuri puutteesta ja sitähän on perusteltukin sillä, että monet taiteilijat olivat syvästi onnettomia ihmisiä. Esimerkiksi käy vaikkapa rakastamani säveltäjä Franz Schubert, joka kärsii sekä köyhyydestä että rakkauden puutteesta ja purki kaiken kokemansa sävellyksiin, jotka elävät "ikuisesti" (lainausmerkit siksi, ettei mikään täällä ole ikuista, ei edes tämä maailmankaikkeus, mutta se on jo eri tarina se).
Mutta ihmisen tragedia onkin siinä, että aina puuttuu jotain, se jokin, jonka saatuamme kuvittelemme olevamme ikuisesti onnellisia. Rakkaus? Rikkaus? Terveys? Mielenrauha? Aina meiltä jotakin puuttuu ja aina voisi olla jotain enemmän. Pyrkiessämme jatkuvasti jonnekin meiltä unohtuu taito nauttia kaikesta hyvästä, mitä meillä jo on.
Siksi parantuneetkaan eivät enää niin aktiivisesti kirjoittele tänne. Heillä on hyvä olla eikä niin suurta tarvetta kirjoittaa.
Minulta on mennyt kuukausia sen hirvittävän pettymyksen käsittelyyn, joka syntyi seksuaalisesta frustraatiosta ja torjutuksi tulemisesta. Nyt olen onnellinen siitä, että jokainen päivä ei ole kuin uusi askel villieläimen kitaan, hirmuhampaiden raadeltavaksi. Elämä on tasaisen tylsää, mutta ainakaan siinä ei ole enää niin mieletöntä vihaa ja tuskaa. Sekin on paranemista. Ja se, että nyt jo jaksaa olla aidosti ystävällinen muille, kun oma viha on helpottanut.
Ja pystyy puuhailemaan työrutiinien parissa tieto selkäytimessä, että arkiset asiat täytyy hoitaa huolella, mutta niistä selviytyminen ei ole elämän tarkoitus eikä riittävä sisältö. Mikä sitten on? Ystävällisyys, rakkaus ja myötätunto. Niihin sisältyy myös oman itsen hyväksyminen ja omien tarpeiden tunnustaminen.
Olen ihminen. Minulla on siis monenlaisia tarpeita, fyysisistä perustarpeista aivan niihin korkeimpiin, luovuuteen ja henkisyyteen. Kaikkia tarpeitani en aina pysty tyydyttämään. Mutta voin olla onnellinen, vaikka minulta puuttuukin kaikenlaista. Rakentaa linna niistä palikoista, joita on sattunut löytämään, niistä, jotka ovat jääneet jäljelle, siinä on maallisen onnen salaisuus.
Taivaallista onneakin on olemassa. Kerron siitä sitten, kun olen löytänyt sen. Nyt olen nähnyt vain välähdyksiä, mutta olen syvästi kiitollinen niistäkin. Matka jatkuu.