Kaikkien tukena, mutta entäs minä..?
Olen naimisissa oleva 36-vuotias kahden lapsen äiti. Miehelläni on jatkuva lääkitys erinäisiin oireisiin, hän saattaa olla pitkiä aikoja masentunut ja itsetuhoinen. Rakastan häntä valtavasti, mutta joskus on rankkaa.
Vanhempi tyttäremme on ollut masentunut (alttius on geeneissä ja vuosia jatkunut koulukiusaaminen on toiminut laukaisijana) parin vuoden ajan. Hankin hänelle keskusteluapua huomattuani hänen viiltelevän itseään..
Reilu kaksi viikkoa sitten tytär alkoi puhua äänistä joita kuulee ja hahmoista joita näkee. Viime viikonloppuna äänet eivät lakanneet ollenkaan, ja tyttö vain itki. Vein hänet päivystykseen ja sieltä saimme hänelle lääkityksen joka hillitsee harhoja. On kullemma psykoottinen masennus.
Minulla on hyvät ja avoimet välit tyttären kanssa, hän puhuu minulle paljon peloistaan ja harhoistaan, mutta puhumme myös paljon muustakin🙂. Olen huomannut, että ulkoilu piristää hänen mieltään, niinpä olen tehnyt hänen kanssaan reilun tunnin metsälenkin joka päivä.
Meillä on myös alle kouluikäinen lapsi, joka on iloinen ja sosiaalinen. Hän tarvitsee luonnollisesti myös paljon huomiotani, ja hetkittäin poden huonoa omaatuntoa, kun tunnen huomioivani vanhempaa lasta enemmän.
Paras ja ainut ystäväni on yllättäen masentunut, eikä tällä hetkellä kykene käsittelemään muuta kuin omaa oloaan. Ja luonnollisesti hän haluaa puhua olostaan minulle.
Mieheni ja tyttäreni ovat molemmat kertoneet, että tappaisivat itsensä ilman minua (eri keskusteluissa siis ja toisistaan tietämättä).
Nyt tuntuu, etten jaksaisi enää. Vaikka eihän se mitään auta, jonkun on jaksettava.. Olen niin huolissani tyttäreni pärjäämisestä, että sydämeni tuntuu rusentuvan kasaan. Välillä itkettää. Aistin miehestäni, että hänellä on käynnistymässä huonompi jakso. Ahdistaa, kun koskaan minulla ei ole aikaa väsyä tai surra. Toisaalta välillä tunnen musertuvani, kun ajattelen, että mitä jos minä olen aiheuttanut ongelmat läheisilleni, vaikka oikeasti tiedän ettei näin ole.
Kävin lääkärissä, ajattelin että saisin vähän sairaslomaa, jotta saisin koota itseäni. Lääkäri kirjoitti vain unilääkereseptin ja toivotti voimia raskaaseen tilanteeseen.
Kiitos kun jaksoit lukea tämän!