Hei Viivi 🙂
Kylläpä tilanteesi tuntuu tutulta. Minä kanssa painiskelen kaksisuuntaisen kanssa ja välillä tuntuu etten ees osaa sairastaa oikein. Oon tänne joskus kirjoittanut otsikolla; minä ,lapset ja bipo.
Mä sain masennusdiagnoosin jo vuosia sitten. Ja muka parannuin, uudelleen kouluttauduin ja palasi työelämään. Mutta kokoajan oli tosi hankalaa. Mulla oli itkujaksoja ja vaiheita jolloin tuntui että kaiki muut olivat hitaita ja tekivät ärsyttävän vähän.
Maaniset vaiheet pahentuivat ilman että itse tai kukaan muukaan tajusi sitä. Riitelin ja olin uilmeisesti aika hankala työkaveri. Masennusjaksot olivat niin lyhyitä etten muutamaan vuoteen ollut missään hoidossa tai syönyt lääkkeitä, maniaa (hypomaniaa) pidin hyvänä olotilana ja itseäni tehokkaana, tein kevyesti kahden ihmisen työt ja nautin itseni uuvuksiin.
Vasta tänä syksynä lääkärini alkoi puhua kaksisuuntaisesta ja aloitettiin sertraliinin rinnalle lamictal. Sitten aloitettiin tukilääkkeenä ketipinor pienellä annoksella. Masennukseen mulla kyllä auttaa sertraliini-lamictal yhdistelmä. Vaikka joudun sitä sertraliinia sorkkimaan kun se myös välillä vauhdittaa. Tai kun vauhtia tulee on sertraliinia otettava vähemmän.
Ketipinor (seroquel) annos on nyt 400mg vuorokaudessa. Ihan hirveää menoa ei nyt synny mutta tällä hetkellä myös mulla potkii elämä sen verran päähän että masennukselle en voi mitään.
Kaikki tuntuu vaikealta! Juuri niin. Mulla on kaksi lasta ja koira. Lapset on ainoa syy yrittää ja välillä tuntuu että nekään ei riitä syyksi kun tuntuu etten pysty antamaan niille sitä mitä tarvitsevat. Pojat on 8 ja 11 vuotta. Koira 10 viikkoa (mania hankinta?).
Mulla ei oo kokemusta sairaalajaksosta vaikka ehkä tarvetta ois ollutkin. Mieheni on töissä oman sairaanhoitopiirimme psykiatrisessa hoitoyksikössä joten tavallaan mun hoitoni järjestäminen on ollut hankalaa ja ilmeisesti joillekkin ihan kiusallistakin. Mutta onneksi mulla on lääkäri josta tykkään ja se osaa. Käyn myös supportiivisluonteisessa "terapiassa". Musta se on vaan keskustelua ja lääkärikin on sitä mieltä että ei tää tauti terapoimalla parane.
Ois kiva tietää sun elämäntilanteesta enemmänlkin joten jos jaksat kirjoittaa niin luen mielellään.
Mä oon täällä kirjoitellut vuoden ajani tukihenkilölle ja se on auttanut mut monen vaikean asian läpi. Ei ne vielä ohi oo ja just sain eilen toisesta lapsesta sellaisen lausunnon että on vauvasta asti jäänyt henkisesti yksin ja hirviöiden armoille, Järkyttävää. Siis tosi ihanaa. täydellisen epäonnistunut äitinä ☹️