Samat fiilikset täällä. Yllättäen muutto toiselle paikkakunnalle toista kertaa hieman yli vuoden aikana, töistä irtisanoutuminen ja melkeimpä avioerokin miehestä, jonka kanssa suhteemme toimii niin uskomattoman hyvin. Syynä hänen tahtonsa lähteä ulkomaille, mutta minun tahtoni jäädä Suomeen, sillä tiedän, etten pystyisi toteuttamaan itseäni ulkomailla, enkä tahdo olla enää erossa perheestänikään.
Nyt olo on todella tyhjä, ahdistunut, eikä mitään tietoa mistä pääsisin taas elämän kulmaan kiinni. Miehen kanssa olemme onneksi saaneet asiat sovittua, kun tein selväksi ettei hän voi saada sekä minua, että elämää ulkomailla. Tuntuu niin suunnattoman pahalta pistää rakkaalle ihmiselle ehtoja, mutten voinut muutakaan. En vain voi enää elää vain toista varten ja mieheni onneksi ymmärtää asian.
Tunnen, etten ole saavuttanut elämässäni kovin paljon, nämä pari vuotta olen vain polkenut paikoillaan. Olen vielä nuori (22) ja muilla ikäisilläni alkaa olla jo koulutus tai opinnot kesken, mutta itselläni vain ylioppilastutkinto. Tämän ajatteleminen ahdistaa minua todella paljon. Unelmoin kouluttautuvani lastenhoitajaksi, mutta pelkään ettei pää kestä.
Kaikki tämä on tapahtunut niin hirvittävän nopeasti, eikä muuttokaan ole vielä kokonaan ohitse. Mieheni on vielä toisella paikkakunnalla kaikkien tavaroittemme kanssa ja minä kyyhötän vanhempieni luona, sillä pää ei enää kestänyt. Paluu kotiinkin tuntuu hieman epäonnistumiselta, kun on elänyt itsenäisesti jo muutaman vuoden ajan.
Pää ei todellakaan ole pysynyt mukana tässä kaikessa, mutta olen samalla hyvin vahvasti ymmärtänyt, mitä elämältäni haluan ja mitä en, ja tahdon uskaltaa nyt elää itseänikin varten. Tunnen, että luon nyt nahkaani, hyvin syvään ja verisesti. Ja todellakin voin samaistua noihin hetkiin, jolloin tulee mieleen vain lopettaa kaikki. Tiedän kuitenkin, etten tahdo kuolla, tahdon vain olla taas onnellinen ja elää sitä tavallista arkea. Tämä kaikki odottaminen ja painaminen eteenpäin siinä välissä on vain niin raskasta.
Itseäni auttaa jatkamaan eteenpäin tieto siitä, että kyllä se olo siitä parantuu ja merkitys elämään palaa, kun kaikki vain tasaantuu. Olen käynyt nyt säännöllisesti viettämässä aikaa ja osallistumassa erilaisiin ryhmiin eräällä hyväntekeväisyysjärjestön ylläpitämällä "klubitalolla". Tällä hetkellä se on ainoa henkireikäni ja varsinkin viikonloput ovat vaikeita, kun ei ole mitään paikkaa minne mennä. Opamoxien voimalla painan eteenpäin, niistä on ollut todella suurta apua. Apua olen myös löytänyt hädän hetkellä psykiatrisesta päivystyksestä, jonne minulla on nyt keskusteluaikoja.
Kyllä se tästä vielä helpottaa meille kaikille ajan kanssa, välivaihe vain on hankala ja raastava. Pitää vain yrittää uskoa, että päivä päivältä sitä mennään valoa päin. 🌻🙂🌻