Kaikki hyvin -> itsemurha
Mä olen saavuttanut elämässäni paljon ikäisekseni (27). Hienoja ystävyys- ja ihmissuhteita, jonkunnäköisen uraputken (jonka tosin pistin poikki kesällä). Minua on siunattu älyllä ja ulkonäöllä ja on ollut katto pään päällä ja yleensä ruokaa kaapissa. Eli kaikki hyvin, paremmin kuin niin monella muulla.
Mutta mielenterveys ei välttämättä liity olosuhteisiin, elämän raameihin. Mulla on todettu kaksisuuntainen mielialahäiriö. Nousukaudella eli hypomaanisessa vaiheessa tuntuu olo maailman kuninkaalta ja aloitan tällöin paljon erilaisia projekteja, ammatillisia ja harrastuksiin liittyviä. Mulla on 100 rautaa kerralla tulessa. Tässä vaiheessa yleensä myös alkoholin ja rahan käyttö, sekä muutenkin omat päätökset tuntuvat riistäytyvän hallinnastani.
Sitten tulee lasku, depressio. Se vie mut joka kerta syvemmälle ja syvemmälle. Viimeksi tavoitin aallonpohjan. Yritin itsemurhaa lääkkeillä + alkoholilla, mutta kaveri pelasti mut ja toimitti teho-osastolle. Vietin muutaman päivän sairaalassa ja sitten loppuviikon psykiatrisessa sairaalassa. Alkuviikon olin melkein vihannes, ajan ja paikan taju täysin tiessään ja en pystynyt liikkumaan. Olo sitten kuitenkin koheni, ja kun pystyin ajattelemaan, ajattelin että hyvä olla elossa.
Nyt olen ollut kotona pari päivää ja tää alkaa taas lipsumaan.. Sairaalassa oli niin turvallista… Täällä arjessa tuntuu jokainen lasku, jokainen velvollisuus, ihan minkä vaan tekeminen olevan liikaa.. tuntuu etten kykene tekemään mitään mikä liittyy yhteiskunnassa toimimiseen. Tuntuu niin naurettavalta että minun pitäisi nyt jotenkin ”reipastua” ja ottaa itteeni niskasta kiinni ja mitä vielä…. että pääsisin tähän oravanpyörään omille jaloilleni… tähän maailmaan jossa arvostetaan niitä, jotka ottavat aikaa läheisiltään ja sijoittavat sen työntekoon. Pitäisi olla sitä, pitäisi olla tätä. Olen lahjakas ja tiedän sen, mutta miksi minun pitäisi antaa osa itsestäni sellaisen tukemiseen jota syvästi inhoan..?
Tekee mieli itkee, ja itkenkin… missään ei ole mitään järkeä, paitsi mun rakkaassani joka pitää mun elon kipinän kytemässä. Tuntuu niin typerältä koko tämä soppa koska mulla on hyvät puitteet. Monia on elämä potkinut ihan kunnolla päähän ja silti sieltä noustaan, entistäkin vahvempana. Minulla taas tuntuu menevän koko energia siihen, että edes yritän olla olemassa.
Mä pelkään että luisin ennen pitkää takaisin itsemurha-ajatuksiin, tai no sinne on ehkä jo luisuttu, mutta suunnitelmiin ja toteutuksiin. Yritän sanoa ”haluan elää” mutta kuulen alati kasvavan ajatuksen päässäni, etten kuulu tähän paikkaan enkä tähän aikaan…
P.S. Niin on lääkitys kunnossa ja on ollut terapiaakin, ja kohta alkaisi vissiin uudelleen. En tiiä missä olisin ilman niitä, tässä olen nyt.
😭