No tarkoitinkin viestilläni juuri sitä, että totuuden voi nähdä - ja jokainen tietysti näkeekin sen - omasta näkökulmastaan, vaikka totuuksia sinänsä ei voi olla kuin yksi.
En myöskään tarkoittanut, että juuri Raamattu nykyisessä muodossaan olisi jokin ehdoton totuuksien kokoelma, jossa on sanottu juuri kaikki se mitä pitää eikä mitään turhaa - sehän on ihmisten kokoama kirja sekin, josta tietääkseni on ollut muunkinlaisia kokoonpanoja aikojen kuluessa! Mutta kyllä siellä on paljon aikaa kestäviä totuuksia, mutta niin on varmasti monessa muussakin kirjassa - ja uskonnossa.
Olisi aika outoa, että olisi olemassa oikeasti jokaisen uskonnon jumala erikseen eri uskonsuunnille, jos ja kun Jumala on, niitä voi olla vain yksi, mutta tiet, joita pitkin totuutta etsii, ovat todella erilaiset...eräs sääntö, mikä lienee useimmissa uskonnoissa, jossakin muodossa, on lähimmäisen ja itsen kunnioittaminen, noin käytännön elämässä.
Kellään ei liene mitään sitä vastaan, että häntä itseään kunnioitetaan, vaikka olisi erilainen kuin muut, niin kuin jokainen tietysti onkin oma yksilönsä ja erilainen suhteessa muihin. Jos taas tätä toivoo ja vaatii, olisi vastaavasti myös itse kunnioitettava kaikkia muita.
Se, miten näitä missäkin tilanteessa toteuttaa, vaatiikin sitten meiltä jokaiselta pähkäilemistä joka päivä ja hetki.
Ja minua nyt viimeksi voi pitää ainakaan ns. perinteisenä uskovaisena, mutta näin siis ajttelen. Pyhiä asioita ja kirjoja on varmaan "lukemattomia", niin kuvaannollisesti kuin konkreettisestikin, ainakin minulla, en edusta mitään uskontoa enkä ole opiskellut mitään akateemista, mutta jokaisella lienee silti oikeus ajatella - onneksi.
Tämä eikä edellinen kirjoitus ei ollut mikään hyökkäys, päin vastoin, asioita on käsittääkseni tarkoituskin tutkia ja opiskella ja etsiä totuutta, eikä ottaa käteen yhtä ainoaa kirjaa, ja sitten lukea se ulkoa, ja poimia sieltä aina tilanteeseen sopiva kohta, vaikkei edes itse oikein olisi sisäistänyt, mitä se mahtaa tarkoittaa. Juuri tuota tarkoitinkin aivojen käytöllä, muutenhan niitä ei tarvittaisi, vaan meidät olisi ohjelmoitu roboteiksi, jotka tekevät kaiken oikein kaikilta kannoilta katsottuna!
En tiedä, miksi kirjoitin tämän, kun on paljon ajankohtaisia ja käytännönläheisempiäkin asioita ratkaistavana, mutta oli jostain syystä tunne, että on pakkko kirjoittaa-
Tämän ei pitäisi loukata ketään, ainakaan se ei ole tarkoitus. Sanoin, etten ole mikään uskovainen, mutta itsen ja lähimmäisen kunnioittaminen ja ymmärtäminen ovat minulle tärkeitä arvoja, ja omatuntoni valittaa, jos tunnen rikkoneeni näitä, tahallani tai tahattomasti.