Kaikenlaiset uniongelmat: nukutteko liikaa tai liian vähän?

Kaikenlaiset uniongelmat: nukutteko liikaa tai liian vähän?

Käyttäjä Adele aloittanut aikaan 14.01.2011 klo 12:53 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Adele kirjoittanut 14.01.2011 klo 12:53

Sitähän sanotaan, että aamuyöstä herääminen on masennuksen merkki. Itselläni oli tuota aamuyöstä heräämistä, mutta syy ei kyllä ollut masennus vaan vatsakasvain, joka herätti aamuyöstä. Kun iso vatsakasvain oli leikattu niin aamuyön herääminen loppui. Joku oli jo tyrkyttämässä masennuslääkkeitä moiseen heräämiseen, mutta en huolinut. No, tästä on jo kymmenisen vuotta.

Nyt mietin miksi nukun jotain 10-11 tuntia. Onkos liikaa nukkuminenekin masennuksen oire – kaikki oireethan ne ovat masennuksen oireita, ihme sairaus? Kun herään niin olen pari tuntia jonkinlaisessa tokkurassa ennen kuin tunnen elämän päiväelämän tulevan itseeni. Kärsin kroonisesta kivusta tuki- ja liikuntaelinten vuoksi ja mietinkin, että voisiko tämä kipu olla se mikä väsyttää. En syö mitään kipulääkkeitä. Silloin tällöin – en päivittäin – otan 5 mg Diapamin, jotta keho vähän rentoutuisi kivuista. Toisaalta olen ilman mitään virikkeitä ja toimeton päivät pitkät ja olen kyllä sitä mieltä, että sellainen olotila on väsyttävä. Nukkuminen ei kuitenkaan mielestäni ole oikea apu toimettomuuteen ja virikkeettömään elämään.

Minkälaisia ”uniongelmia” teillä on ja mihin diagnoosiin ne on oireina liitetty? Kuinka paljon nukutte vuorokaudessa?

Mulla on näitä toimettomia, työttömiä, mt-ongelmaisia ystäviä. He lojuvat kaiket päivät peittojen alla sängyssä. Ehkä kuuntelevat jonkun aikaa radiota (musiikkia ja uutisia), syövät jokusen voileivän, rupattelevat puhelimessa ja käyvät satunnaisina päivinä ruokaostoksilla. Ja siinä on suurin piirtein kaikki, koko heidän elämänsä. Kauhulla ajattelen kotona päiviään viettävien elämää – ja meitä on paljon. Ja vaikeaa tällaiseen tilanteeseen on mitään keksiä. Palkattomiin töihinkään eivät kaikki mt-ongelmaiset ole valmiita lähtemään ja joku klubitalo ei ole ratkaisu kaikille. Naiset ovat helpommin aktiivisempia kuin miehet ja monilla naisilla on kuitenkin puuhaa niiden lastensa kanssa, jos sellaisia on.

Kyllä olen sen tajunnut, että päivä pitäisi täyttää jollakin mielekkäällä tekemisellä, jotta yöllä uni maistuisi jonkun normaalin tuntimäärän. Mielestäni se olisi noin 8 tuntia. Jos sitten syö lääkkeitä, jotka panevat nukkumaan päivät pitkät niin juttu on tietysti toinen.

Olisi kiva tässä keskustella aineesta uni, normaali uni, uniongelmat ja päivän sisällön vaikutus uneen yms.

Käyttäjä Mara70 kirjoittanut 14.01.2011 klo 21:33

kyllä aamuyöllä heräily on masennuksen selkeä merkki, ongelma vain on , että kun on tarpeeksi masentunut se päivä tosiaan sujuu siinä sängyssä, kun ei ole voimia lähteä mihinkään.
Onneksi minulla oli aikanaan hyvät kaverit jotka väkiselllä repi minut siitä tilasta irti, niin ja tietty lääkitys kohdallaan. mutta nyt nukun vikkolla noin 7h ja viikonloppuisin noin 10h yössä.

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 14.01.2011 klo 23:44

Tämä aihe on laaja yhdellä kommentilla käsiteltäväksi. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheutta väsymystä. Tuo sairaus voi olla monella sellaisella ihmisellä, jolla sitä ei ole vielä todettu, mutta mikä aiheutta kaikenlaisia epämääräisiä oireita.

Sinulla on kuitenkin jokin lääkitys, joten se voi toki aiheuttaa sinulla väsymystä, en oikein siihen osaa kommentoida.

Jos käy päivisin työssä tai jossakin muussa paikassa, niin silloin on herättävä aikaisemmin aamulla ja sitten saa paremmin nukuttua yöllä. Sitten jos ei olekaan minnekään menoa, niin aamulla voi jatkaa nukkumista pitempään ja siitä seuraa se, että nukahtaa myöhemmin yöllä. Olisi hyvä nousta joutilaanakin ollessan ajoissa aamulla ylös. Minä olen kyllä sen tyyppinen, että jos ei ole aamulla menoa, niin mieluummin nukun. Sitten mieluummin valvon yötä vasten.

Nuorempana varmaan nukahtaa helpommin vaikka telttaan. Vanhempana voi tulla "rantummaksi" ja vaatii nukkumisolosuhteiltaan enemmän. Ei enää kelpaakaan mikä tahansa tila ja sänky. Vanhana sitten unijaksot voivat olla lyhyempiä ja tulee päivälläkin otettua torkut. Unen tarve voi vaihdella eri ihmisillä, mutta kyllä varmaan vähintään 6 tuntia pitäisi nukkua. Jos ei nuku yöllä, niin tulee syötyä myös yöllä nälkäänsä ja se voi lihottaa. Riittävän unen sanotaan kaunistavan ja on sillä muita tärkeämpiäkin hyötyjä.

Jos univelkaa kertyy, niin voi ehkä ottaa nukahtamislääkettä. Jos saisi ottaa kokonaisen tabletin, niin kannattaakin ottaa vain puolikas tabletti, jotta ei tottuisi turhan suureen annokseen. Heti aamulla ei silloin varmaan saisi lähteä autolla ajamaan. Muista varsinaisista unilääkkeistä en oikein tiedä sanoa mitään.

Käyttäjä Eskimo kirjoittanut 15.01.2011 klo 17:16

Hei!

Uniongelmat ovat ainakin minulla aina liittyneet joko masennukseen tai ahdistukseen. Itse huomasin, että masentuneena en halunnut nousta sängystä ollenkaan. Minua väsytti jatkuvasti ja nukuin päivälläkin useita tunteja ilman, että se häiritsi yöuniani. Kun sitten sairastuin tähän ahdistuneisuushäiriöön hävisivät myös yöunet. Nukahtaminen tuotti vaikeuksia ja yöllä heräsin useaan kertaan pahaan oloon. Joskus saattoi olla että heräsin keskellä yötä jonka jälkeen en nukkunut ollenkaan. Söin univaikeuksiini Ataraxia, joka taas aiheutti sen että saatoin helposti nukkua 16 tuntia yössä ja olla silti todella väsynyt. Lopetin Ataraxit koska en pitänyt siitä "pöhnän" tunteesta minkä se aiheutti.

Nyt minulla on taas kolmen kuukauden hyvien yöunien jälkeen alkanut tulla univaikeuksia. Nukahdan kyllä hyvin ja nukun erittäin sikeästi siihen asti kunnes mieheni tulee yöunille. Herään yleensä siihen ja sen jälkeen nukun vain puolen tunnin tai tunnin pätkiä. Toivottavasti tämä on vain ohimenevää.

Käyttäjä Trikimees kirjoittanut 17.01.2011 klo 11:06

Minulla on viime aikoina ollut uniongelmia, jotka kaiketi liittyvät diagnosoituun keskivaikeaan masennukseen. Aikaisemmin nukahdin helposti vähintään vartin sisään ja nukuin hyvin, vaikka päivät olivatkin vaihtelevia.

Viime aikoina (viimeisen kuukauden) minulla on ollut vaikeuksia nukkua: en saa unta, heräilen keskellä yötä, toisinaan muutamaa tuntia ennen varsinaista herätystä, enkä saa unta ja uni jää kaikinpuolin jotenkin kevyeksi. Kaikki nämä viittaavat toki masennukseen ja yritin hoitaakin ongelmaa palaamalla lääkitykseen (Venlafaxin Orion 37,5mg). Lääkitys kuitenkin leikkasi tunteitani siinä määrin, ettei esimerkiksi rakastelu tuntunut juuri miltään, joten päätin lopettaa.

Kaksi ja puoli päivää lääkityksen lopettamisen jälkeen meni ihan mukavasti, mutta nyt masentavat ajatukset ja tunteet ovat palanneet, enkä saa nukutuksi kunnolla. Minulla on toki lääkäriaika perjantaille ja olen ajattelut tänään käydä pitkästä aikaa juoksulenkillä, jos se vaikka auttaisi jollakin tapaa. Yritän myös olla nukkumatta 20 minuutin päiväunia, jotka ovat olleet minulle tavallisia viimeisen vuoden aikana. Myös kofeiinituotteet ovat aamukahvia lukuunottamatta pannassa.

Tämän lisäksi pidän unipäiväkirjaa, jonka mukaan nukutut tunnit ovat kyllä melkoisia (9-10h), mutta oma arvioni unen laadusta on melko heikko (asteikolla 1-10 uneni laatu on noin 4-5). Huomenna olisi terapia-aika, jolloin voin keskustella lääkityksestä (YTHS:n psykiatri heivasi minut jo ulos, kun "voin jo ihan hyvin"). Toivotaan, että asiat paranevat.

Käyttäjä Tilkkutäkitär kirjoittanut 19.01.2011 klo 18:16

Heippa,

putkahdin palstalle ja eka viesti lähtee tässä, hei kaikille unettomille!

Minulla kanssa univaikeudet kertovat, että "kyä tässä jotain häikkää o".
Nyt on taas semmoinen jakso menossa.

Iso apu mulle on tullut (psykoterapeuttini suosituksesta) melatoniinista.
On elimistön oma hormoni eikä siis mikään varsinainen lisäaine tai lääkeaine.
Saa ilman reseptiä(kin) ja antaa parempilaatuisen unen. Sitten kait on sitä yömaitoakin, mikä sisältää melatoniinia, mutta kun en juo maitoa niin pillerit kehiin.

Kumma, kun lääkärit tunkee liian helposti nukahtamis- ja unilääkereseptejä tassuun.
Valveutuneet tajuaa kertoa melatoniinista.

Unen määrähän vaihtelee monasti muutenkin elämässä. Minä olen aina nukkunut paljon, nykyään pärjään 7 - 7,5 tunnilla, joskus piti nukkua jopa 9.
Määrä ja laatu...yksilöllisiä muutenkin. Tunnen ihmisiä (joille olen hiukan kateellinen), jotka pärjäävät 5 tunnilla aina vaan.

Kaikkea hyvää sinulle,
ja ennenkaikkea rauhallisia yöunia!

😴

Käyttäjä alexian90 kirjoittanut 19.01.2011 klo 23:48

Mulla on ongelmia nukahtamisen kanssa. Jatkunut muutaman kuukauden, tai oikeastaan siitä asti kun muutin pois isän luota(nyt asun yksin). En saa nukahdettua, mutta vihdoin kun uni vie voiton ja nukahdan, en heräisi ollenkaan. Nukkuisin ja nukkuisin. Välillä kun on monta yötä mennyt 3-4h unilla, simahdan sitten jo alkuillasta ja nukun aamuun. Se on se yksi yö. Sitten taas rumba jatkuu.

Ikävä olla koulussa kun koko ajan väsyttää, kysymykset, ryhmä- ja parityöt jne. ärsyttävät, ei kiinnostaisi tippaakaan. Liikun kuitenkin suht hyvin, tänäänkin rämmin puolitoista tuntia koiran kanssa metsässä koulupäivän jälkeen, vaan silti ei tule nukuttua. Olotila on väsynyt, silmät painavat mutta uni ei tule. Hyörii ja pyörii vain sängyssä.

Minulla ei ole diagnosoitu mitään sairautta, masennusta tai muuta. Kuitenkin tutut ja myöskin tukinetin tukihenkilöni on suositellut avun hakemista...

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 20.01.2011 klo 15:36

alexian90 kirjoitti 19.1.2011 23:48

Minulla ei ole diagnosoitu mitään sairautta, masennusta tai muuta. Kuitenkin tutut ja myöskin tukinetin tukihenkilöni on suositellut avun hakemista...

Onkohan kilpirauhasarvojasi tutkittu?

Käyttäjä Sasaki kirjoittanut 21.01.2011 klo 19:29

Mua on vaivannut erilaiset uniongelmat jo vuosia. Pahinta on se kun illalla ei saa unta vaan pyörii ja pyörii. Eikä oiekasti pysty nukkumaan kuin ihan pienissä pätkissä. Toisaalta kärsin myös aamuyön heräilystä. Uni maistuisi yleensä siihen aikaan kun tarvitsisi nousta tai päivällä.

Työ rytmittää nukkumista mulla niin että aamulla on noustava oli sitten nukkunut tai ei. Myöskään päivällä ei ehdi nukkua muuta kuin ehkä viikonlopulla. Viikonlopulla myös nukun pitkään jos vaan unta riittää. Se tietysti vähän sotkee rytmiä. Samoin rytmiä sotkee epäsäännöllinen työaiaka. Mulla tarttis olla tosi tasainen rytmi jotta nukkuminen ja valvominen pysyisivät kohtuudessa.

Mun unettomuus liittyy masennukseen tai hypomaniaan. Kumpikaan ei enää täysin hallitse mun elämää ja lääkkeet tasaa. Niiden avulla myös saan nukuttua. Haluaisin miellellään nukkua ilman lääkkeitä koska epäilen että osittain väsymykseni johtuu lääkkeistä mutta nyt en ala niihin koskemaan. Sen aika tulee joskus myöhemmin.