Kaikenlaiset uniongelmat: nukutteko liikaa tai liian vähän?
Sitähän sanotaan, että aamuyöstä herääminen on masennuksen merkki. Itselläni oli tuota aamuyöstä heräämistä, mutta syy ei kyllä ollut masennus vaan vatsakasvain, joka herätti aamuyöstä. Kun iso vatsakasvain oli leikattu niin aamuyön herääminen loppui. Joku oli jo tyrkyttämässä masennuslääkkeitä moiseen heräämiseen, mutta en huolinut. No, tästä on jo kymmenisen vuotta.
Nyt mietin miksi nukun jotain 10-11 tuntia. Onkos liikaa nukkuminenekin masennuksen oire – kaikki oireethan ne ovat masennuksen oireita, ihme sairaus? Kun herään niin olen pari tuntia jonkinlaisessa tokkurassa ennen kuin tunnen elämän päiväelämän tulevan itseeni. Kärsin kroonisesta kivusta tuki- ja liikuntaelinten vuoksi ja mietinkin, että voisiko tämä kipu olla se mikä väsyttää. En syö mitään kipulääkkeitä. Silloin tällöin – en päivittäin – otan 5 mg Diapamin, jotta keho vähän rentoutuisi kivuista. Toisaalta olen ilman mitään virikkeitä ja toimeton päivät pitkät ja olen kyllä sitä mieltä, että sellainen olotila on väsyttävä. Nukkuminen ei kuitenkaan mielestäni ole oikea apu toimettomuuteen ja virikkeettömään elämään.
Minkälaisia ”uniongelmia” teillä on ja mihin diagnoosiin ne on oireina liitetty? Kuinka paljon nukutte vuorokaudessa?
Mulla on näitä toimettomia, työttömiä, mt-ongelmaisia ystäviä. He lojuvat kaiket päivät peittojen alla sängyssä. Ehkä kuuntelevat jonkun aikaa radiota (musiikkia ja uutisia), syövät jokusen voileivän, rupattelevat puhelimessa ja käyvät satunnaisina päivinä ruokaostoksilla. Ja siinä on suurin piirtein kaikki, koko heidän elämänsä. Kauhulla ajattelen kotona päiviään viettävien elämää – ja meitä on paljon. Ja vaikeaa tällaiseen tilanteeseen on mitään keksiä. Palkattomiin töihinkään eivät kaikki mt-ongelmaiset ole valmiita lähtemään ja joku klubitalo ei ole ratkaisu kaikille. Naiset ovat helpommin aktiivisempia kuin miehet ja monilla naisilla on kuitenkin puuhaa niiden lastensa kanssa, jos sellaisia on.
Kyllä olen sen tajunnut, että päivä pitäisi täyttää jollakin mielekkäällä tekemisellä, jotta yöllä uni maistuisi jonkun normaalin tuntimäärän. Mielestäni se olisi noin 8 tuntia. Jos sitten syö lääkkeitä, jotka panevat nukkumaan päivät pitkät niin juttu on tietysti toinen.
Olisi kiva tässä keskustella aineesta uni, normaali uni, uniongelmat ja päivän sisällön vaikutus uneen yms.