minäitse89 kirjoitti:
Mietin myös sitä puolta, että oli Jumalaa tai ei, niin jotenkin siihen kaiken katoavaisuuteen on suhtauduttava.
Jos ajatellaan että ihmisen täytyy kuolla jotta tulevat sukupolvet saisivat elää, niin eihän siinä tunnu olevan mitään järkeä? Siis että hekin sitten kuolevat ja heistä seuraavat jne.?
En näe sitä argumenttia, että täytyy kuolla jotta toiset saisivat elää, järkevänä. Mitä mieltä olet tästä Nott?
En ymmärrä, että miten sukupolvien kuolema mahdollistaisi seuraavien elämän. Kun lapsi kasvaa siihen ikään, että pärjää yksin tai "lauman" avulla, niin toki vanhemmat käyvät tietyllä tavalla tarpeettomiksi, mutta eihän se heidän kuolemaansa tarkoita. Onhan isovanhemmillakin roolinsa lapsenlapsiensa elämissä. Tietysti jokaisen aika koittaa joskus, koska miten ikuinen elämä, jossa ihmisten määrä aina vain kasvaa voisi ympäristön kantokyvyn kannalta toimia?
Ja jos kuoleman jälkeen olisikin elämää, niin miten se auttaa jälkeenjääviä sukupolvia?
Sitten toinen kysymys: Minkä ihmeen takia me sinnittelemme, jos me olemme ahdistuneita, itsetuhoisia tai meitä vaivaa jokin kipu? Minkä takia emme hyväksy kuolemaa vaihtoehtona?
Ymmärrän täysin sen, että jos elämä maistuu hyvältä niin kannattaa elää. Se on minulle täysin selvää. Mutta onko meidän ihmisluonnossa sitten jokin mekanismi, joka ehdottomasti yrittää jatkaa eteenpäin vaikka itse olisimme toista mieltä? Jos elämä on kärsimystä, niin silti me jatkamme elämistä... Mitä tuumaat Nott tästä?
Oletan, että vastauksia kysymykseesi on niin paljon kuin vastaajiakin. Mutta minä en osaa tähän vastata, koska kaikesta ahdistuksestani huolimatta en ole koskaan ollut tuossa tilanteessa. Pahimmillanikin olen vain ajatellut, että jos sattuisikin kuolemaan, niin eipä tuo haitaksi olisi.
Voin vain mutulla heittää, että kenties elämänvietti ja vaistomainen tapa suojella itseämme pitävät meidät kiinni elämässä olosuhteista huolimatta. Tai ehkä toivo, tai vain toivo toivosta, saa meidät pitämään pintamme. Jotkut, näin olen ymmärtänyt, sinnittelevät velvollisuuden tunnosta (ja minun tulkintani mukaan tällainen äärimmäinen velvollisuudentunto on puhdasta rakkautta) toisia ihmisiä kohtaan.
Oletko nähnyt 127 tuntia -elokuvan tai oletko tietoinen sen taustalla olevasta tositarinasta? Jos otetaan tämä tapaus esimerkiksi läpi uskomattomien olosuhteiden/vaikeuksien puskevista ihmisistä, niin mitä ajattelet, mikä sai Ralstonin toimimaan niin äärimmäisellä tavalla?
Jos nyt itseäni ajattelen, niin ehkä minä olen aina pystynyt järkeilemään, ettei mikään surkeuden kurimus kestä ikuisesti, jos ei kerran positiivisetkaan asiat. Ehkä minulla on aina ollut toivoa ja luottoa siihen, että kivojakin asioita on vielä edessä. Ja jos analyyttisin silmin katson omaa elämääni, niin totta tosiaan, kaikenlaista paskaa on ollut, mutta on myös niitä pieniä ja suuria onnellisuuden hetkiä.
Minua hämmentää edelleenkin ajatella, että syvimmissä pohjamudissa mönkiessänikin minulla on ollut ja on edelleenkin asioita, jotka tuovat minulle nautintoa. Musiikki, elokuvat, tähtitaivas, sateenropina, kissan kehräys... Vielä hämmentävämpää on se, ettei ole niin positiivista asiaa, etteikö siitä löytyisi jotain negatiivistakin: tähtitaivasta ihailessa täytyy sietää kylmyyttä, kissasta on myös vaivaa ja hyvän elokuvan löytääkseen pitää kahlata läpi ei-niin-hyvien elokuvien.
Kenties minulla on myös ajatus, että negatiivinen ja positiivinen, epäonni ja onni, ahdistus ja seesteisyys (tai mikä sen vastapari nyt onkaan) (jne.) eivät ole vain vastapareja tai -kohtia, vaan ne kulkevat käsi kädessä, kuin jin ja jang. Että ei ole toista ilman toista. Kuten sanotaan: suru on rakkauden hinta, pelko mielikuvituksen, ikä viisauden. Tai kuten Helinä Siikala runo muistuttaa: "Vain jos paljain käsin poimii tähtiä, oppii tuntemaan kivun ja kirkkauden. Että ne ovat yhtä."
Tämä menee jo vähän ohi aiheen, mutta oletko katsonut The Village -elokuvan? Spoilaan sen juonta, joten jos leffa on näkemättä ja et halua tietää juonesta mitään, niin älä lue tätä kappaletta! Elokuvassa joukko ihmisiä oli paennut maailman pahuutta keskelle metsää perustamaansa kylään, mutta he joutuivat huomaamaan, että ikävät asiat (suru, kateus, julmuus) kuuluvat elämään, eikä niitä voi paeta.
Entä mitä itse ajattelet, mikä meitä pitää kiinni elämässä, omakohtaisesti tai yleensä? 🙂