minäitse89 kirjoitti:
Mutta toisaalta, meillä ihmisillä on kuitenkin se ominaisuus että pystymme (jopa) jotenkin hallitsemaan elämäämme. Ja se on aikamoinen etu, verrattuna useimpiin eläimiin.
Miten näet Nott sen että hallitsemmeko oikeasti lähes ollenkaan elämäämme? Vai hallitsemmeko täysin sitä?
Se että. On paljon sellaista, mikä ei ole yksittäisen ihmisen tai ihmisryhmänkään valittavissa. Vanhempiaan ei voi valita, ei geenejään, eikä sairauksiaan. Voimme vain rajallisesti hallita toisten ihmisten toimia: kiusatuksi tuleminen, persoonien ja toimintatapojen yhteentörmäykset. Talouden olosuhteet, luonnonmullistukset, säätilat ovat kontrollimme ulkopuolella.
Mihin meillä on kaikkein eniten kontrollia on oma elämämme. Voimme yrittää vaihtaa työpaikkaa, jos tulehtunut ilmapiiri vie energiaa. Voimme halutessamme muuttaa elintapojamme. Voimme päättää olla luovuttamatta.
Hankalaa oman elämän kontrolloinnissa on se, että elämä ei anna takuita. Työpaikan vaihto saattaa johtaa työttömyyteen tai vielä huonompaan työpaikkaan. Tai onnistunut työpaikan vaihto voi johtaa yllättävään takaiskuun, vaikkapa onnettomuuteen työpaikalla. Tai kaikki voi mennä kuin käsikirjoituksen mukaan. Emme muuta voi kuin yrittää parhaamme mukaan selvitä ja toivoa parasta.
minäitse89 kirjoitti:
Toinen aihe: Olen vähän tutkinut kristinuskoa ja lukenut että koko länsimainen sivistys pohjautuu siihen. Se on totta.
Kristinusko on myös lääkettä niille, jotka ovat saaneet huonon osan elämässä. Mielestäni sen takia kristinusko on tärkeä osa tätä maailmaa ja yhteiskuntaa.
Mitä olet Nott mieltä tästä?
Kristinusko on merkittävä osa länsimaista kulttuuria, siitä ei pääse mihinkään. Mutta meillä on myös hyvin paljon kiitollisuudenvelkaa muillekin kulttuureille.
Länsimaisen sivistyksen ja kulttuurin kiistaton kehto on antiikin Kreikka, jota muiden on kiittäminen demokratiasta ja tieteistä. Niinpä edelleenkin tieteenalat ovat -logioita, mikä tarkoitti muinaiskreikassa oppia. Antiikin Rooma taas peri ja kehitti eteenpäin kreikkalaisten ja etruskien taitoja: insinööritaidolla luotiin tieverkosto ja akveduktit, hallintotaidolla organisoidut kaupungit ja kaupankäynti.
Keskiajalle tultaessa, kun Rooman valtakunta romahti ja kristinusko sai valta-aseman, kehitys itse asiassa hidastui tai jopa otti takapakkia. Onneksemme arabit säilyttivät antiikin aikaista kulttuuriperimäämme. Arabikulttuuri myös kehitti tieteitä (esim. lääketiede) huomattavasti tänä aikana, niin että kun muslimit 700-luvulla valtasivat Pyreneiden niemimaan, niin kulttuurien sekoittumisesta hyötyi koko Eurooppa.
Keskiajan jälkeen Uudella ajalla ja sen jälkeen suurimmat edistykset ovat olleet melkein järjestään sellaisia, jotka tehtiin kristinuskon vastaisesti ja/tai kristinuskoon pesäeroa tehden. Ja, liekö sattumaa, ihailtiin ja tutkittiin antiikin kulttuuriperimää. Leonardo da Vinci tutki ihmisen anatomiaa salaa, Kopernikuksen De revolutionibus orbium coelestium -kirja joutui kirkon kiellettyjen kirjojen listalle, Galileo Galilei joutui inkvisition kuulusteltavaksi jumalanpilkasta epäiltynä ja myöhemmin kotiarestiin, valistusaate korosti tiedettä, järkeä ja tasa-arvoa. Näille arvoille puolestaan perustui Ranskan vallankumous ("vapaus, veljeys ja tasa-arvo"), joita yleisesti pidetään modernin demokratian kulmakivinä.
Kristinuskolla on toki meriittinsä, mutta se, kuten muutkin, on lopulta kuitenkin vain yksi tekijä historian melskeessä.
Huonot kortit elämässään saanut voi toki saada lohtua kristinuskosto, mutta ei tämä ole vain kristinuskoa koskeva piirre. Esimerkiksi buddhalainen voi ajatella, että kun kovista oloista huolimatta toimii hyvin, niin kerää hyvää karmaa ja saa sitten osakseen onnea seuraavassa elämässä.
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 5 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: Typon korjaus
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 5 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: Vielä löytyi yksi typo