Eikö sekin voi olla mahdollista, että ateistina tai agnostikko kavahtaisit ihan samalla tavalla rahan palvontaa? 🙂
En tietystikään pysty sanomaan, että miten sinä tai kukaan muukaan ihminen reagoisi, jos Jumala jotenkin poistuisi ajatusmaailmasta, mutta minusta usko ei ole tae rahan tai materiaalin palvomattomuudesta eikä uskonnottomuus tarkoita niihin keskittymistä. Tai että usko ylipäätänsä olisi huonot vaihtoehdot loitolla pitävä voima. Tarkoitan, että voisihan jumaluskon tilalle nousta ahneuden sijaan vaikkapa sekulaari humanismi tai terve itsekkyys.
En näe rahaa sinänsä pahana asiana, mutta siihen liikaa keskittyminen vie elämän painopisteen pois tärkeimmistä asioista. Toisaalta taas jos jollekin se rahan haalinen on se elämän tärkein asia, eikä tästä koidu kärsimystä itselle, kanssaihmisille tai etenkään läheisille, niin mikä minä olen sanomaan, että tuo on epätervettä tai pakkomielteistä? Enhän minä voi tietää millaiset kiksit tuosta voi saada, jos ne vaikka ovatkin ihan samanlaiset mitä minä saan vaikkapa matkustamisesta tai hyvästä ruuasta.
Joka tapauksessa ajattelen, että vaikka raha ei tuo eikä takaa onnellisuutta, niin kyllä se tavattoman paljon tasoittaa tiettyjä elämän kuoppia ja antaa lisäksi huomattavasti lisämahdollisuuksia elämään. Tarkoitan, että persaukiselle pienikin takaisku tuntuu. Jos vaikkapa tämä minun kone hajoaisin, niin en minä noin vain voi mennä ostamaan uutta, mutta jos minulla olisi pienikin rahallinen puskuri, niin hetken kiroamisen jälkeen vain toteaisin, että ei tässä muu auta kuin lähteä ostamaan uusi kone. Ja jos joutuisin pitkään olemaan ilman konetta, niin asioiden hoitaminen vaikeutuisi, mikä pahentaisi ahdinkoa eli saattaisi syntyä noidankehä. Lisäksi raha antaisi mahdollisuuden panostaa laatuun, mikä minun kokemukseni mukaan kannattaa ja tulee usein pidemmällä tähteimellä edullisemmaksi vaihtoehdoksi.
Raha myös antaa mahdollisuuden toteuttaa itseään, koska ikävä tosi asia on, että hyvin paljon tässä maailmassa on rahasta kiinni. Voisin matkustella ihan eri tavalla mitä nyt voin, voisin harrastaa vaikka mitä, voisin valita asusmismuotoni ja -paikkani vapaammin ja käyttää palveluja ihan eri tavalla. Ehkä myös tulisi helpommin kokeiltua uusia asioita, koska nyt persaukisena haluan varmistaa, että se ekstrasatsaus on myös varmasti mielekäs, joten teen valintoja varman päälle.
Puhumattakaan siitä, että jos olisin ihan roopeankkarikas. Sitten voisi opiskella unelma-ammattiin ilman, että tarvitsisi ihan kamalasti stressata alan työllisyystilannetta. Opiskelukin olisi sujuvampaa, kun ei tarvitsisi kituuttaa opintotuella, ja siinä missä monet joutuisivat uhraamaan aikaansa ja energiaansa töissäkäymiseen opintojen ohella, minä voisin keskittyä täysin opintoihin tai halutessani vaikka rentoutumiseen.
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että tilastollisesti raha korreloi terveyden ja pidemmän iän kanssa. Olisikohan minäkään lykännyt kolmatta kuukautta lääkäriin menoa päälle jääneen flunssan vuoksi, jos rahaa olisi enemmän? Oliskonkohan jo hakenut apua ahdistukseeni, jos rahalla pääsisi helposti vain kävelemään sisään yksityisvastaanotolle tai olisinko jo käynyt lääkärissä jumivan selkäni vuoksi? Hammaslääkärissäkään en ole edes perustarkastuksessa käynyt ties miten moneen vuoteen. Nämä jutut kasaantuvat helposti, koska vaivat olisi helpompi ennaltaehkäistä tai hoitaa heti kuin odottaa sitä pää kainalossa -hetkeä, jolloin sairaus voi olla jo pitkällä.
Mutta! Psykologisista tutkimuksista tiedetään, että esimerkiksi lottovoittajat kokevat kyllä hetkellisen onnentunteen nousun, mutta ajan kanssa tilanne normalisoituu. Samoin voisi ajatella, että jos rahalla olisi kaikki noin vain hankittavissa, niin osaisiko niitä asioita sitten enää samalla tavalla arvostaa? Jos vaikka minä pääsisin matkalle milloin vain haluaisin, niin katoaisiko matkustamisesta se erityislaatuisuus, arjen yläpuolelle pääseminen? 🤔 Tuntuisiko ravintolassa syöminen enää erikoistapaukselta ja kivalta arjen piristäjältä? Jos mistään ei tarvitse haaveilla, jos mitään ei tarvitse tavoitella, niin tuntuisiko mikään enää miltään?
Tilanne ei tietysti todellisuudessa ole näin mustavalkoinen. Ei suurikaan omaisuus tarkoita holtitonta tuhlausta tai yletöntä ylellisyyden tavoittelua, vaan balanssi on löydettävissä. Rikaskin voi ihan samalla tavalla nauttia pienistä asioista, vaikkapa rauhallisesta koti-illasta. Kaikkia ei edes kiinnosta asua isosti tai vaihtaa autoa jatkuvasti. Työ- ja perhevelvoitteet voivat estää matkustamista, vaikka halua olisikin.
In nuce: raha ei tuo onnea, mutta sujuvoittaa kyllä kummasti elämää. Tärkeämpi pointti kuitenkin voi olla se tapa, jolla sitä rahaa käytetään.
Luin ensin, että kirjoitit, että "välillä uskon hiiteen" ja olin jo aivan ihmeissäni, että tämähän on uutta. 😂 Sitten luin uudemman kerran...
Minä en ole uskaltanut edes laittaa Dostojevskiä lukulistalle, koska olen ymmärtänyt, että hänen tuotantonsa voi olla varsin raskassoutuista luettavaa. *noin paljon hymiöitä muttei facepalmia!*