Olen aivan samoilla linjoilla itsensä kehittämisestä. 🙂 Meidän lähestymistavoissa on vain se ero, että minun silmissäni maailmankaikkeuden ja elämän ihmettelyyn ei tarvite uskontoa. Ne ovat mielestäni ihmeellisempiä juuri niin kuin ne ovat, ilman että niitä selitetään Jumalalla.
Pienien välitavoitteiden asettaminen on ymmärtääkseni ihan psykologiankin tukema taktiikka. Niiden merkitystä on korostettu esimerkiksi opintotaitokoulutuksissa. Olen ihan arjessakin huomannut, että tavoitteiden saavuttaminen on helpompaa, kun ne jakaa sopiviin osiin. Eli ei vastaväitteitä tämänkään asian suhteen.
Ja joo, ei kaiketi ihminen elämän tuulten armoilla purjehtiessaan muuta voi kuin yrittää ottaa vastaan sen, mitä ikinä sieltä nyt sattuu tulemaankaan. Ajattelen, että elämää voi kyllä ohjailla, joskus enemmän, joskus vähemmän, muttei koskaan täysin.
Mutta nyt noihin esittämiisi kysymyksiin - kiitos niistä. 😊
Kuolemaan suhtautumisesta. En muista olenko ennenkin kirjoittanut tästä, mutta pelonhallintateorian mukaan kuoleman väistämättämyyden aiheuttaman pelon hallitsemiseksi syntyivät kulttuurit, esimerkiksi uskonnot. Tämä teoria istuu omaan ajatteluuni. Uskonnottomana minä nojaan fiktioon kuoleman käsittelyssä: myytteihin, elokuviin, oopperaan ja musiikkiin ylipäätänsä, kirjallisuuteen... Tietysti myös sosiaalinen kulttuuri, kuten vaikkapa erilaiset hautajais- tai jäähyväisrituaalit auttavat.
Ajattelen, ettei kuolemanjälkeistä elämään ole, mutten tietystikään tiedä, että onko niin. Ajatus ei mielestäni ole looginen eikä mitään todisteitakaan ole, joten tämä johtopäätökseni. Uskontoja ja niiden kertomuksia en pidä todisteina, koska mikään ei todista niiden olevan totta. Itse asiassa ajatus ikuisesta kuolemanjälkeisestä elämästä on minulle ahdistava. Että sielu, tietoisuus tai mikä hyvänsä osa minua olisi aina olemassa ajan ulkopuolella, eräänlaisessa ikuisen muuttumattomuuden tilassa. Mitä minä siellä tekisin? Mikä olisi sellaisen olemassaolon tarkoitus? Ja tämä silkka olemassaolo vain jatkuisi ja jatkuisi, ikuisesti?
Minä en ainakaan tällä hetkellä pelkää kuolemaa itsessään. Ehkä koska asia tuntuu vielä kaukaiselta. Mutta pelkään kuoleman hetkeä: milloin ja miten se tapahtuu, liittyykö siihen kipua, ehdinkö ymmärtää kuolevani...
Runoilija Ovidius (s. 20. maaliskuuta 43 eaa. – k. 17/18 jaa.) kirjoitti, että omnia mutantur, nihil interit - kaikki muuttuu, mikään ei katkoa. Näin ajattelen. Eikös termodynamiikan 1. laki sanokin, että energiaa ei voi tuhota, se vain muuttaa muotoaan. Olemme kaikki aina osa tätä maailmankaikkeutta tavalla tai toisella. Tai kuten kirjailija Amie Kaufman asian elegantimmin ilmaisi:
"Nothing ceases to exist. Energy does not perish, it merely changes forms. The ones you love, the ones you lose, they still exist as long as the cosmos does."
(Näin minä käytän fiktiota ja ideoita kuoleman todellisuuden käsittelyyn.)
Itsemurha on vaikea kysymys. Kannatan eutanasiaa ja pidän sitä oikeutena. Kannatan myös yksilönvapauksia eli yksilön oikeutta tehdä päätöksiä omaa elämäänsä koskien. Mutta itsemurha on siinä mielessä täysin eri asia, että sen taustalla oleviin syihin voi olla mahdollista vaikuttaa. Esimerkiksi taloudellisista vaikeuksista voi selvitä, päihderiippuvuudesta voi toipua tai yksinäisyys voi hellittää.
Elämänlaatu taas on sellainen asia, jota kukaan muu kuin yksilö itse ei mielestäni voi määrittää. Toisaalta taas on tilanteita, jossa ulkopuolinen (psykologi vaikkapa) näkee asian selkeämmin ja kauaskatseisemmin, ilman masennuksen tai muun kuormituksen painolastia. Vaikka masentuneesta tilanne voikin tuntua toivottomalta, niin ammattiauttaja voi auttaa masentunutta ymmärtämään, ettei tilanne ole toivoton tai pysyvä.
On varmaan lisättävä, että minulle ei ole henkilökohtaista kokemusta itsemurhan kohtaamisesta tai että en ole sitä aktiivisesti itse koskaan pohtinut. Enoni on tehnyt itsemurhan, mutta se oli ennen syntymääni. En osaa syyllistää häntä siitä enkä tunne häpeää hänen teostaan kuten äitini, vaan ajattelen sitä enon omana valintana, ehkä koska minulla ei koskaan ole ollut henkilökohtaista kontaktia häneen. Mutta vaikka äitini ei juurikaan puhu tästä asiasta, niin näen kyllä sen aiheuttaman tuskan ja arvet hänessä ja koko suvussa. On se mahtanut olla kova paikka.
Nämä ovat vähän turhan vaikeita kysymyksiä pohdittavaksi ennen kuutta aamulla, pitäisi mennä nukkumaan. Typojakaan en nyt jaksa tarkistaa, mutta niitähän jää tekstiin tarkastuksestakin huolimatta. Toivottavasti onnistuin avaamaan ajatuksiani edes jotenkin, täsmentäviä (ja lisä-) kysymyksiä saa toki esittää. 🙂