star-crossed kirjoitti 3.2.2019 2:6Noiden kysymysten lisäksi minua ihmetyttää, että miksi Jumala olisi vaikuttanut Raamatun mukaan vain pienellä alueella Lähi-Idässä. Miksei koko maailmassa? Miksi vain silloin? Ja kaikkien muiden pitäisi uskoa vain pitkään suusta suuhun kiertäneiden tarinoiden perusteella?
Jeesus syntyi sen kansan keskuuteen, jolle Jumala oli edeltä ilmoittanut itsensä, jotta he tuntisi Jumalan nähdessään hänet. Sinä lyhyenä aikana, jonka Jeesus vaelsi maan päällä, hän vaikutti, kuten kirjoitit, hyvin pienellä alueella Juudeassa. Tullessaan ihmiseksi hän hyväksyi ihmisen rajallisuudet, joihin kuuluu mm. se, että voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. Kuoleman voittaneena Kuninkaana hän vuodatti taivaasta Pyhän Hengen kaikkien niiden sydämiin, jotka otti hänet vastaan. Näin on edelleen. Ihminen ei voi olla kaikkialla maailmassa ja yhtä aikaa, mutta Henki voi ja on.
Meidän, jotka emme sattuneet elämään Juudeassa tai Galileassa kaksi tuhatta vuotta sitten, ei suinkaan tarvitse uskoa vain tuolloin eläneiden ihmisten todistusten perusteella. Tosin kyllä ne todistuksetkin on aika vaikuttavia. Voimme kuitenkin odottaa todistusta Jumalalta itseltään. Hän on itse luvannut: Te etsitte minua ja löydätte minut, kun etsitte kaikesta sydämestänne. Tai Jeesuksen sanoin: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen pyytävä saa ja jokainen etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan.
star-crossed kirjoitti 3.2.2019 2:6
Minulla on vaikeuksia hahmottaa näitä pelastuksen tai taivaaseen pääsyn (ovatko sama asia?) vaatimuksia. Kun toiset tuntuvat olevan sitä mieltä, että pitää olla kastettu päästäkseen taivaaseen. Ja toisten mielestä pitää myös olla uskossa. Ja sitten myös pitää olla elänyt Raamatun oppien mukaista elämää, ainakin parhaansa mukaan (ja ilman pahoja rikkeitä, kuten vaikkapa tappamista?)?
Tämä pelastuksen asia on sellainen, jota ihmiset on vuosituhansia pyrkinyt kontrolloimaan ja hallitsemaan. On määritelty, ketkä pelastuu ja ketkä ei ja laadittu kriteerejä. Tämmöiseen toimintaan ei mun nähdäkseni ole mitään raamatullisia perusteita, päinvastoin.
Jeesus sanoi selkeästi, että älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi ja millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan. Samoin Paavali kirjoitti:
"Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja."
Pelastus tai ikuinen elämä on sitä, että on hengeltään, sydämeltään, yhtä Jumalan kanssa. Jumalan tahdon mukainen elämä ja teot nousee siitä. Toisin päin se ei toimi: yhteyttä Jumalaan ei voi saavuttaa tekemällä tarpeeksi hyvää. Kun teot nousevat sydämestä, hedelmä on kestävää ja voi elää iloisena ja vapaana.
Pelastuksen suhteen kaikki on Jumalan varassa. Hänen on tuomiovalta ja hän on täysin suvereeni siinä asiassa. Ainoa toivo on etsiä turvaa hänen tyköä. Jeesus sanoi, että hän ei torju ketään, joka hänen tykönsä tulee. Yhtäältä on kuitenkin selvää, että ikuista elämää ei ole missään muualla kuin Jumalan yhteydessä.
Kasteesta ja sen merkityksestä on tosiaan eri näkemyksiä. Joka tapauksessa se liittyy uuden elämän alkuun. Vanha ihminen, tai vanha elämä erillään Jumalasta upotetaan Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Uusi elämä Jumalan yhteydessä alkaa.
star-crossed kirjoitti 3.2.2019 2:6
Synti on yksi niitä asioita, joita en vaan millään ymmärrä. Miksei Jumala estänyt syntiä? Vapaatahto ei mielestäni riitä vastaukseksi, koska kaikkivoipaiselle maailmanluojalle ei pitäisi olla temppu eikä mikään toteuttaa sekä vapaatahto että synnittömyys. Miksi Jumala ylipäätänsä asetti Aatamille ja Eevalle syntiansan, kuin omaa työtään epäillen?
Ajattelen niin, että ihmisellä oli sydämen halu tulla riippumattomaksi Jumalasta. Jos Jumala olisi estänyt sen, Aadam ja Eeva olis olleet vankeja. Rakkaus ei vangitse eikä pakota tottelemaan. Tämä tarina on vielä kesken eli palasia puuttuu. Kokonaiskuvaa ei vielä nähdä, ei ennen kuin suunnitelma tulee päätökseen.
Toi kysymys siitä, mistä paha alunpitäen tuli maailmankaikkeuteen, on mysteeri. Raamatussa puhutaan saatanan alkuperästä hyvin vähän. Jesajan kirjan luvun 14 on katsottu viittavaan vertauskuvallisesti siihen, vaikka konkreettisemmin siinä puhutaan kyllä Babylonian kuninkaasta. Sanotaan saatanan olleen enkeli eli henkiolento, joka tahtoi pystyttää valtaistuimensa Jumalan tähtiä korkeammalle, tehdä itsensä Korkeimman vertaiseksi.
Hän oli se, joka alun pitäen valitsi riippumattomuuden Jumalasta, erillisyyden, isättömyyden, omavoimaisuuden, rakkaudettomuuden ja itsekeskeisyyden. Hän vihasi Jumalaa, mutta ei pystynyt häntä vastustamaankaan. Sen sijaan hän iski siihen, mikä Jumalalle oli rakkainta: hänen lapsensa ja onnistui viettelemään ihmiskunnan eroon Jumalasta.
star-crossed kirjoitti 3.2.2019 2:6Mutta en vain kykene uskomaan kuoleman jälkeiseen elämään vain siksi, että kuolemassa katoaminen on ajatuksena niin hämmentävä, vaikea ja pelottava. Ei toivominen tee mitään todeksi, valitettavasti.
Tästä olen samaa mieltä. Itsepetos ei kannata. Oppirakennelmat ja uskomukset ei tosipaikan tullen kestä. Totuus on se, mikä se on riippumatta siitä, mitä me siitä ajatellaan, mitä uskotaan tai mitä ei uskota. Minusta on aina, aina parempi etsiä totuutta: sitä, mikä kestää ja sitä, miten asiat oikeasti on kuin etsiä uskontoa tai helpotusta kuolemanpelkoon.