Joulu ahdistaa

Joulu ahdistaa

Käyttäjä Leijonamieli aloittanut aikaan 22.12.2011 klo 18:20 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Leijonamieli kirjoittanut 22.12.2011 klo 18:20

En ole koskaan ollut jouluihminen. Ennen tein vuorotyötä ja olin mielelläni kaikki joulut töissä. Silloin ei tarvinnut joulua viettää tai edes miettiä sitä ollenkaan. Nyt muutaman vuoden olen ollut joulut vapaalla ja joka vuosi näyttää tapahtuvan sama juttu. Muutamaa viikkoa ennen joulua sukulaiset alkavat kysellä mitä teen jouluna? Kenen luokse syömään jne.

Vieläkään ei näytä menevän ymmärrykseen, etten vietä joulua. Koko ajan kysellään ja vaaditaan selitystä. Miksi aikuisen ihmisen pitäisi perustella tekemisiään kellekään? Vietän jouluni kuten haluan tai olen viettämättä ja sillä siisti. Tuskastuttaa tuo jatkuva asioiden tinkaaminen. Ensimmäisinä vapaina jouluina olin ahdistunut siitä, että pitäisi alkaa viettämään joulua. Nykyisin olen jo sinut sen kanssa, että joulun voi jättää välistäkin. Nyt ahdistaa enää se, että toiset ihmiset eivät jätä minua rauhaan jouluna. Eli joulu jota en edes vietä on silti pilalla.

Välit suurimpaan osaan sukulaisista on olleet huonot jo vuosikausia. En ymmärrä miksi jouluna pitäisi mennä kylään ja teeskennellä. En aina edes vastaa puhelimeen kun näen kuka soittaa. En vain kertakaikkiaan jaksa tai halua.