Joskus apua saa

Joskus apua saa

Käyttäjä Miranna aloittanut aikaan 20.03.2011 klo 14:34 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Miranna kirjoittanut 20.03.2011 klo 14:34

Olen 36-vuotias, ja kärsinyt vakavasta masennuksesta nyt 20 vuotta. Aluksi menin yksityiselle psykologille, josta sain lähetteen kunnalliselle. Olen käynyt terapiassa kunnallisella nyt sen 20 vuotta, välillä vaihdoin paikkakuntaa. Enkä ole koskaan joutunut maksamaan siitä mitään. Käyn 1-4 kertaa kuussa. En ole koskaan joutunut jonottamaan aikaa. Kunnallinen psykiatri hoitaa lääkeasiat ilmaiseksi. Käyn tapaamassa henk koht silloin tällöin, muuten reseptit uusitaan automaattisesti kun vain vien ne polille.

Sairaalassa olen näiden vuosien aikana ollut 2-6 kk jaksoja. Niistä on muistaakseni mennyt pieni maksu, mutta sehän kattaa ruuat ja ylikin. Sairaalassa on ollut ihanaa, paljon tekemistä ja hoitoa.

Ratsastusterapiassa kävin puolisen vuotta kerran viikossa, sekin ilmaista. Osaan ratsastaa jo ennestään kun minulla on ollut oma hevonen nuorena. Terapiassa laukkailtiin maastossa ja väännettiin koulua kentällä. Siis ihan kuin olisin ollut ratsastuskoulussa, mutta opettaja oli vain minua varten ja samalla sai puhuttua mielen päällä olevia asioita.

Nyt alkaa uusi hoito, psykiatrinen sairaanhoitaja alkaa käydä meillä kotona. Sekin on ilmaista. Hoitaja ei siivoa, mutta potkii minua p*rseelle siivouksen kanssa. Mielestäni tämä on aivan ihana hoitomuoto.

Minulla on siis äärimmäisen hyviä kokemuksia kunnallisesta hoidosta. Koskaan en ole joutunut jonottamaan tai tappelemaan hoitoa saadakseni. Onko muilla kokemuksia hoidosta?

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 21.03.2011 klo 13:18

Heippa
Niin onneksi ollaan suomessa ( ompi maailman parhaita maita ) kuin myös terveyden
hoito on todella hyvää ja yleensä ammatti henkilöt on ammattinsa osaavia niin
hammashoitolat, neuvolat, sairaanhoitajat, lääkärit jne ainakin missä paikkakunna minä
asun niin palvelu on todella upeeta.
Monesti itse olen miettinyt kun moni sanoo että käy yksityisellä puolella hoitoa
saamassa kun saman saa kunnalliselta puolelta lähes ilmaiseksi.
Ollaan onnellisia suomesta.
Kaunista kevättä sinulle

Käyttäjä Talvitähti kirjoittanut 22.03.2011 klo 19:13

Aivan mahtavaa, että sinulla on noin hyvä kokemus hoidoista!

Minä olen käynyt 3 vuoden terapian myös kymmenen vuotta sitten, jonka kela maksoi minulle. Olen tästä erityisen kiitollinen. Käymäni psykoterapia on yksi parhaista minulle tapahtuneista asioista!

Nyt kuitenkin tarvitsisin apua jaksamiseeni uudestaan, kolmella eri lääkärillä ravattu ilman hyvää hoitoa. On määrätty beetasalpaajaa ja vatsalääkkeitä, mutta tällä kertaa nämä eivät ole auttaneet vaivoihini.

Ratsastusterapia ja uusi terapia olisivat aivan ihania, jos sellaisiin vain pääsisi.