Kyllä varmaan jokainen vakaumus elää ja muokkaantuu vuosien karttuessa. Yleensä nuoruuteen kuuluu jyrkkyys ja mustavalkoisuus, mutta ikä tuo sitten mukanaan sävyjä ja syvyyttä. Elämänkokemukset koettelevat, jotkin ajatusrakennelmat sortuvat ja toiset kestävät. Tai käy kuten rakkaussuhteessa: alkuhuuma hälvenee, voi olla kriisikausia ja kyseenalaistamisia, kunnes sitten tulee vakiintuneen rakkauden ja sitoutumisen vaihe. Moni menettääkin uskonsa aikuistumisen myrskyissä tai ainakin käy niin, että "teologia venyy". Uskon, että tämä on seurausta liian yksioikoisista ja koettelemattomista ajatusmalleista.
Uskovissakin on monenlaisia ihmisiä. On niitä, jotka sulkeutuvat piruntorjuntabunkkereihin, ja sitten jotkut toiset käyvät dialogia vähän joka suuntaan. Useimmat ovat jotain siltä väliltä. Telaketju-uskovien alle olen joskus itsekin jäänyt. Eivät he pahaa tarkoita, mutta psykologinen kypsymisprosessi on... kesken. Taustalla voi olla pelkoakin haasteista.
Itse olen aika monessa liemessä keitetty, ja helpot vastaukset ovat monessa kohdin karsiutuneet. Muutosta tapahtuu kahdella rintamalla: sitä alkaa sietämään paremmin mysteerejä ja jännitteitä, ja toisaalta palaa entistä enemmän simppeleihin ydinjuttuihin kuten armoon ja rakkauteen. Olen huomannut esimerkiksi, että Katekismus on hyvin syvällinen ja vaikeakin kirja.
Pitkässä avioliitossa käy myös niin, että ihminen hioo ihmistä. Samoin tulisi olla uskossakin: ihmisen olisi tärkeää suostua sydämensä läpivalaistukseen esimerkiksi Raamatun äärellä, jolloin itsekkyys ja tekopyhyys paljastuvat ja tulevat valoon ja parannuksenteon piiriin. Lopputuloksena on, kuten luin Tuomas Enbusken osuvasti sanoneen, parempi versio minusta, eikä suinkaan muita parempi minä.
Vierastan vähän sitä aggressiivista kiihkoa, jota joskus kristityissä tapaa. On toki hyvä olla tosissaan, kierkegaardia mukaillen asua vakaumuksessaan eikä vain tarkkailla sitä etäältä, mutta jos homma menee riitelyksi, en kyllä jaksa jäädä vääntämään.
Tykkään keskustella erilaisista maailmankatsomuksista, ja kuten sanoitkin, muunkinlaisista katsomuksista voi löytää toivoa ja merkitystä. Niistä muista minulla ei tosin ole kokemusta, enkä osaa niistä mitään oikein sanoa. Olen kasvanut kristinuskoon, käynyt läpi kasvukipuni sen piirissä ja (toivottavasti) kasvanut aikuistuneeseen vakaumukseen, jossa ei tarvitse pelätä erilaisia ihmisiä ja ajatuksia. Viime kädessä koen olevani melko perinteinen kristitty, mutta lukuharrastus ja filosofia tuovat oman pikantin mausteensa. Sekä tietenkin se sairastaminen.