Joo, lähinnä tuota tarkoitin mielen kovettamisella.
Katsoin Petersonin luennon eksistentialismista, joka oli kuvattu 2015, siinä hän puhui juurikin tuosta, että miksi asioiden pitäisi olla merkityksellisiä? Siis ihminen on sellainen olento, että asioiden täytyy olla hänelle merkityksellisiä, mutta jos ajatellaan vaikka nyt sitten variksia, joita tuossa pihalla nyt menee. Ne tuskin ajattelevat, että niiden elämässä täytyy olla jokin "merkitys" tai "tarkoitus". Ihminen tuntuu olevan ainoa olento joka janoaa juurikin tarkoitusta. Siis esim. jotain syvempää tarkoitusta. Ja juurikin se voi ajaa ahdinkoon. Tuntuu siltä että nuo varikset eivät murehdi vaan ne vain elävät. Mutta ihmiselle tyypillistä on murehtiminen. Se tuntuu välillä olevan ihmisen osa tässä maailmassa. Ja olen huomannut, että on joka päivä noustava murheiden yläpuolelle, jollakin tavalla.
Mutta se on erikoista, että ihminen on niin paljon erilaisempi kuin muut eläimet. Tai että ihminen ei periaatteessa edes ole enää eläin. Tai siis ihminen on eläin, muttei kuitenkaan ole. Se on vähän paradoksaalista. Tai että ihmisen on syötävä ja juotava, huolehdittava kehostaan. Niin kuin muutkin eläimet joutuvat tekemään. Mutta kuitenkin ihminen on jotain vielä enemmän kuin eläin...
Viittasin nyt tuolla kirjoituksella siihen, että ihminen haluaisi että kaupassa käynti, syöminen, ulkoilu yms. olisivat jotenkin syvällisesti merkityksellisiä. Tai ainakin huomaan että itse haluaisin niiden olevan, mutta tuntuu siltä että eivät ne ole. Ihminen etsii jotain syvempää kuin kaupassa käynti, mutta en ole ihan varma että miksi tuota syvempää ihminen tavoittelee...
Joo, ei kannata paljastaa liikaa kirjan juonta.
En tiedä pystyisinkö itse olemaan paria viikkoa yksin saaressa. En varmaankaan. Mutta silti kuulostaa kyllä jotenkin kiehtovalta idealta...
Itse odottelen tässä että pääsisin mökille kalastamaan...
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 7 kuukautta, 2 viikkoa sitten. Syy: Lisää tekstiä