Olen 61-v. nainen. Olen ollut koko aikuisikäni masentunut, eikä elämä ole mennyt, niin kuin olisin toivonut (tahaton yksin eläminen, osattomuus, jatkuva kurja olo, yksinäisyys, masennus). Viime syksynä tajusin, että olen sairastunut masennukseen jo 1-2-vuotiaana: sain tuolloin taakakseni isäni masennuksen, jota äitini ei pystynyt isäni kanssa jakamaan vaan kielsi sen. Lapsena reagoin perheen tunnetilanteeseen mm. vatsakivulla, öisellä hampaiden narskuttelulla ja vatsakivuilla. Hoitoa ei etsitty, kun koulu meni hyvin. Sen sijaan äiti alkoi suojella ja holhota minua, kun kuitenkin oli huolissaan lapsestaan; minulle se merkitsi tynnyrissä kasvanneen tytön kohtaloa. Masennus iski, kun olin elänyt vuosia opiskelupaikkakunnalla yksinäisenä ja onnettomana - siis kykenemättömänä ja avuttomana rakentamaan itselleni täysipainoista aikuisen elämää. Olin valmistumassa yliopistosta ja valtavan onneton. Ylioppilaiden terv.hoitosäätiö ei kelpuuttanut minua asiakkaaksi mutta ohjasi minut yksityiselle. Viikon kuluttua piti sopeutua uuteen identiteettiin: psykiatriseksi potilaaksi. Olin 28. Siitä alkoi vuosikymmeniksi mielialalääkitykset, kaikenlaiset terapiat, jotka eivät auttaneet, ja entistäkin kurjempi olo, kun seurasin sivusta, miten ikätoverit menivät elämässään eteenpäin perustamalla perheitä, ostamalla taloja ja mm. matkustelemalla yhdessä. Olin itse aina vieraana muiden juhlissa. Parisuhteet eivät onnistuneet, kun olin (silloin tietämättäni) emotionaalisesti niin sidoksessa vanhempiini; äiti ilm. tarrasi kaikin voimin minuun, ainoaan lapseensa, kun (tietämättään) oli pettynyt isääni. Vuosikymmenet vaan olin ja kävin töissä, mikä sekin ahdisti minua. Kesälomat vietin vain äidin kanssa mökillä, ahdistuneena ja turhautuneena. Olen kitkutellut vuosikymmeniä surkeaa elämääni, ja nyt olen sairastunut fyysisesti. Uniapnea on ollut vuosia hoitamatta, vaikka olen nukahtamislääkkeiden, vatsavaivojen ym. rampannut työterveydessä alituiseen. CPAP-hoito toimii hyvin, mutta sairaus on jo rasittanut sydäntäni ja terveyttäni. Sydän lyö sataa, ja hengästyn jopa sukkien pukemisesta jalkaan. Käyn töissä, joka on nykyisin ainoa ilo elämässäni, mutta kyllähän sekin rasittaa. Vapaa-ajan vietän paria harrastusta lukuun ottamatta peitoissa, syön huonosti enkä oikein jaksa pitää huolta kodista tai vaatetuksesta. Sairauskertomuksessa mainitaan anhedonia. Onneksi minulla on muutama ystävä. Tämän elämäntarinani haluan kertoa osallistuakseni otsikon ilmoittamaan aiheeseen. Minun elämäni on ollut raskas ja iloton, enkä usko sen tästä enää muuksi muuttuvan. En ymmärrä, miksi elän. Odotan nopeaa lähtöä. Ehkä sen edistämiseksi kannattaisi CPAP-hoito lopettaa.