Järkyttävän asian kokeminen

Järkyttävän asian kokeminen

Käyttäjä hanne3 aloittanut aikaan 27.08.2015 klo 07:51 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä hanne3 kirjoittanut 27.08.2015 klo 07:51

Ajattelin heitänpä tänne tällaisen kysymyksen miten käyttäytyy, kun joutuu shokkitilaan? Kokee jonkin järkyttävän asian. Kauanko järkytys voi kestää? Otetaan vaikka kuolema läheiselle tai, jos itselle tapahtuu jotain järkyttävää. Mietiskelen vain. ��

Käyttäjä M3iju kirjoittanut 02.09.2015 klo 15:34

No hei,

itse olen sitä mieltä että shokkitila voi kestää jopa kuukausia, mutta siitä koituva post-traumaattinen stressi taas vuosia.

Mä olen itsekin kokenut järkyttävän asian ja tein silloin asioita aivan sumussa. En välittänyt mistään mitään ja tuntui kuin kaikki olisi mennyt ohi. Nyt en enää muista koko asioista mitään, joten jonkinlainen suojautumisreaktio on ollut kyseessä -> aivot koittavat prosessoida asioita siten, että ikävät asiat unohtuisi.

Käyttäjä häkkiensärkijä kirjoittanut 24.09.2015 klo 12:04

Heipä hei !

Omakohtainen kokemus omista elämän liittyvistä suurista ikävistä tapahtumista mitkä aiheutti shokkitila.

Ihmisen aivot on rakennettu niin hienosti että se suojaa sinä hetkenä jos tapahtuma on niin iso ja vaikea niin aivot ikään kuin laittaa tapahtuman /tapahtumia sellaiseen muistilokeroon että ihminen jatkaa kyseistä ikäkautta ja vasta kuin ihminen on aikuinen ja aivot kokee että on aikaa käsitellä vaikeita tapahtumia niin silloin tapahtumat tulevat pikku hiljaa yksi tapahtuma kerralla ja vasta silloin ihminen kokee saavansa rauhaa itsensä kanssa. Kun vaikeat taphtumat ovat käsitellyt.

Eli yksitellen tulee asiat esiin suojatusta muistista kun kyseinen ihminen on kasvanut aikuiseksi. eli puhuttaan vuosikymmenien jälkeen.

Olen pienestä ihmisestä alkaen kokenut pahaa ja murrosiän aikana alkanut voida huonosti ja alle 40 v aloin voida niin pahoin että sairastuin syöpään ja vasta silloin oli rohkeuttaa etsia itselleni apua ja nyt viimeiset 22 vuottaa olen työstänyt omaa menneisyyttä niin että on rauhaa itseensi kanssa.

Huom nyt puhuttaan todella isoista elämän liittyviä tapahtumia mitkä ohjaa sitten elämäsi eteen päin .

Näillä tapahtumilla opin suojata omaa elämäni todella paljon ja suojaan yhä edelleen. Koska kaikkea voi sattua jos on sattuakseen.

Toivottavasti ymmärrät tai ymmärsit viestini sisältöä. Ei millään tapahtumalla ole loppua vaan se muuttaa elämänkulkua eteenpäin. Eli tapahtuma josta tulee shokkitilanne niin se on uuden suunnan elämässä. Niin suuri on kun on kyse todellistä äkillistä tapahtuma eli onnettomuutta tai muuta vastaava tapahtuma.