Järkyttävä pakkohoitoon haku

Järkyttävä pakkohoitoon haku

Käyttäjä mustavaris aloittanut aikaan 11.11.2018 klo 18:47 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä mustavaris kirjoittanut 11.11.2018 klo 18:47

En aikonut enää kirjoittaa tänne, mutta nyt on pakko yrittää jäsentää viime viikolla tapahtunutta asiaa, jota on niin vaikea ymmärtää ja hyväksyä.

Kävin keskiviikkona psykiatrilla. Olin aiemmin ilmoittanut sairaanhoitajalle, että olen jättänyt Olanzapiinin pois, koska se ei tuntunut oikein sopivan minulle ja että olen joutunut taas lisäämään Oxepamien käyttöä, vaikka psykiatrin mukaan niistä olisi jo ollut pakko päästä kokonaan eroon. Pyysin siis, jos psykiatri kirjoittaisi Oxepameja lisää. Sainkin kutsun tulla psykiatrin vastaanotolle.

Olanzapinin poisjättäminen sotki unirytmiäni ja olin jo viikon herännyt aamukolmelta joka aamu nukkumatta sen jälkeen. Itse epäilin ahdistuksen pahentuneen Oxepamin vieroitusoireena, kun olin sitä kovasti pinnistelemällä yrittänyt vähentää. Olin väsynyt ja tavallista surullisempi ja itkin vastaanotolla. Psykiatri sanoi, että hän suosittelee osastolle lähtöä, mutta kieltäydyin. Sanoin, että menen sinne kyllä, jos olo huononee, mutta en voi lähteä kotoa kuin havumajasta, koska olen yh ja on koiria ja kaikkea eikä mitään turvaverkkoa. Sanoin, että tarvitsen kunnollista terapiaa, haluaisin päiväosastolle tai kokeilla vielä jotain muuta lääkettä ahdistukseen ja oxepamin vähentämisen avuksi.
Tilanne oli kovin ahdistava ja sanoin, että koen sen väkivaltaiseksi. Olin kuitenkin ihan rauhallinen koko ajan ja pyysin häntä kunnioittamaan itsemääräämisoikeuttani.

Tunnin päästä, kun laitoin kotona lapselle ruokaa pöytään, pihaan tuli ambulanssi ja poliisiauto.

Pyysin heidät sisään ja sanoin, että nyt on lääkäri tehnyt kyllä virhearvion mun tilasta enkä koe tätä nyt oikeaksi tavaksi toimia. Mutta m1 lähetteen oli tehnyt ja oli lähdettävä psykiatriselle osastolle arvioitavaksi. Ruokin vielä koirat ja sain naapurin tädin meille odottelemaan isonveljen tuloa, hän tuli taksilla sadan kilometrin päästä pikkusiskonsa ja koirien hoitajaksi.

Istuin ambulanssissa sadan kilometrin matkan osastolle. Istuin suljetun osaston käytävässä vajaan tunnin odottamassa psykiatrin tapaamista. Olin tunnin psyiatrin kanssa keskustelemassa ja hänen mielestään ei mikään pakkohoidon kriteeri täyty ja sain lähteä. Odotin tunnin kelataksia osaston aulassa ja menin kotiin.

Kotona oli kaikki hyvin, sosiaalityöntekijä oli käynyt ovelta kurkkaamassa, että lapsella on aikuista seuraa. Olin näennäisesti ihan rauhallinen mutta täysin sokissa edelleen. Koko juttu oli järkyttävän painajaismaista ja aiheutti valtavan pelon, joka ei ole väistynyt vieläkään. Tuntuu kuin mitä pahaa vaan voisi tapahtua milloin vaan. Koen olevani täysin yksin ja luottamukseni paikalliseen hoitotahoon meni. Pettymys on valtava ja jännite koko tilanteesta jäi päälle enkä saa sitä laukeamaan.

En vieläkään ymmärrä, mitä tässä oikein tapahtui.

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 11.11.2018 klo 21:31

Mustavaris, ihanaa kuulla sinusta. Mutta vähemmän ihana tuo kokemuksesi 😭. En yhtään ihmettele että olet hämmentynyt ja peloissasi nyt. Hyvä että kirjoitit tänne, saat ainakin johonkin purkaa ajatuksiasi. Onko sinun tarkoitus tavata uudelleen ko psykiatria joka lähetteen teki? Varmasti meni luottamus 😠

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 12.11.2018 klo 11:45

Mulla oli samanlainen tilanne. Meni m1-lähetteellä psykiatrin arvioitavaks, nii se passitti kotia takas.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 13.11.2018 klo 10:03

Onpa hurjaa, mustavaris!! 😮 Sanoiko se psykiatri, että aikoo kirjoittaa pakkohoitolähetteen vai olis se ylläri? Eipä ihme, jos tuollaisesta menee pasmat sekaisin, kun tullaan poliisien kanssa hakeen. 😟 Mitenkäs elämä on nyt jatkunu?

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 13.11.2018 klo 15:48

Olipa outoa toimintaa, jos lääkäri lähetti ambulanssin ja poliisit kotiin mitään varoittamatta. Eikö siitä pitäisi jo tehdä ilmoitus varsinkaan jos lääkäri sairaalassa ei pitänyt M1-lähetettä mitenkään asiallisena ja tarpeellisena ja passitti kotiin takaisin. Mitä rahojen ja ihmisten resurssien tuhlausta omien henkisten kärsimysten lisäksi. Pitäisikö sinun selvittää asia juurta jaksain, että saisit rauhan vai yritätkö unohtaa tämän episodin vähin äänin.

Käyttäjä mustavaris kirjoittanut 13.11.2018 klo 22:31

Mulla on takana monta pelottavaa päivää. Pelot on suhteettomia ja kertovat, kuinka mun vähäinen ja alkeellinen turvallisuudentunne oman elämän suhteen on järkkynyt. Se psykiatri soitti ja pyysi anteeksi, että lähetti mut perusteettomasti pakkohoitoon. Mulla ei ollut mitään sanomista sille.

Odotan lähetettä psykiatrian poliklinikalle erikoissairaanhoitoon. Edessä uusi pitkä tie johonkin.

Huomenna lastensuojelu tulee tekemään omia arvioitaan meidän kotiin, meidän elämään.

Mun sydämen kohdalla on jotain mikä tuntuu kiveltä.

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 14.11.2018 klo 19:56

Hei mustavaris, miten lastensuojelun arviointikäynti meni?

Paljon voimia!

Käyttäjä mustavaris kirjoittanut 15.11.2018 klo 12:40

Sosiaalityöntekijät olivat asiallisia ja ystävällisiä, näytimme heille kotimme ja miten elämme.
Kolmen viikon päästä tulevat uudestaan ja keskustelevat elämästämme molempien kanssa erikseen, lapsen ja minun, siis.

En usko, että päädymme lastensuojelun asiakkaiksi.

Kaikesta tapahtuneesta on jäjellä väsymys, joka tuntuu fyysisenä painona jäsenissä.

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 05.12.2018 klo 12:00

Mitä kuuluu nyt mustavaris?