Joku on kirjoittanut, että ihminen saa tehdä mitä tahansa, kunhan antaa muiden elää rauhassa. Tämän pohjalta ajatellen itsensä lyöminen on ihan ok. Muiden samanmielisten aikuisten kesken tai yksin ollessa siinä ei tässä mielessä ole mitään ongelmaa, varsinkaan jos se vähentää omaa kärsimystä eikä lisää sitä. Jos se kuitenkin kaiken kaikkiaan pitkällä tähtäimellä lisää kärsimystä, se ei minusta ole järkevää. Jos vähentää, se on ihan hyvä keino siinä missä muutkin. Arvioisin sitä kärsimyksen määrän muutoksen näkökulmasta, nyt kun tarkemmin mietin. Ehkä yleensä ajatellaan, että se lisää ongelmia pitkällä tähtäimellä, mutta niin ei välttämättä ole. Esimerkiksi itsensä viilteleminen yleensä lisää ongelmia pitkällä tähtäimellä ja joskus lyhyelläkin, ja jättää näkyvät vammatkin. Niistä voi tulla lisää kärsimystä myöhemmin paljonkin. Lyömisestä ei tosiaan välttämättä tule.
Olen miettinyt, että juuri muiden elämän häiritsemisessä menee jokin raja. Toisaalta jokaisella ihmisellä pitää olla oikeus päättää omista asioistaan. Ja myös oikeus kuolla, minun mielestäni, vaikka se saattaa lisätä muiden psyykkistä kärsimystä, jos he ovat kiintyneitä eutanasian tehneeseen ihmiseen. Toisaalta jos he kunnioittavat häntä ihmisenä, he kunnioittavat myös hänen päätöstään lähteä aiemmin omasta elämästään.
Loogisen objektiivisen totuuden ja subjektiivisen psyykkisen totuuden erottaminen - hyvin täsmennetty - helpottaa oloa itselläni jonkin verran joissain tilanteissa, jos muistan ja jos pystyn erottamaan ne. Usein jokin asia elämässäni on objektiivisen totuuden mukaan ihan kunnossa tai ainakin kelvollinen, mutta "vain" psyykkinen totuus ja tunne ovat kärsimyksen lähde. Iso kärsimyksen lähde se sitten onkin.
Objektiivisesti ottaen ongelmia kai tulee vasta silloin, jos on nälkä eikä ole ruokaa tai jos on kylmä eikä ole asuntoa jne. Perustarpeista. Myös inhmiskontaktit ovat perustarpeita, vaikeimpia sellaisia. Loput ongelmista tulevat nähdäkseni siitä, että muutkin ihmiset tekevät, mitä itse parhaaksi itselleen katsovat. Se voi muuttua koko ajan. He menevät ja tulevat minne sattuu ja haluavat mitä sattuu. Itse uskoo johonkin, mitä joku sanoo tai lähtee sen pohjalta tekemään jotain, mutta se toinen sitten muuttaakin mieltään ja tekeekin jotain muuta. Ihmiset ajattelevat ihan eri tavoilla ja päättelevät asioita eri tavoin. On mahdotonta ennustaa, mitä jonkun mielessä liikkuu tai mitä hän seuraavaksi tekee. Jos jotain pitää pysyvänä omassa mielessä, toisen mielessä sama asia ei välttämättä ole sitä. Tai päinvastoin.