Jaksanko vielä? Miksi pitäisi?

Jaksanko vielä? Miksi pitäisi?

Käyttäjä Eieiei aloittanut aikaan 14.11.2021 klo 18:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 14.11.2021 klo 18:33

En tiedä miten aloittaa tämä monologiketju. Olkoon se henkilökohtainen masennuspäiväkirjani, jos vaikka joku kirjoittaisi ystävällisen neuvon tai lohdutuksen sanan. En tiedä, jaksanko kirjoittaa tätä ketjua mutta katsotaan. Elämässäni on niin paljon vastoinkäymisiä, etten jaksa kirjoittaa niistä. Sittenkään ne eivät ole mitään verrattuna niihin ihmiskohtaloihin, joita olen lukenut joistakin ketjuista ja mitä olen nähnyt elämäni varrella. Minä alan pikkuhiljaa luovuttamaan, en jaksa elää enkä ajatella. Dissosiaatio… kaikki limittyy ja katoaa. Enää edes ei tule niitä fiiliksiä joissa kaikki loksahti paikoilleen ja masennus syntyi äärimmäisestä tietoisuuden kokemisesta. Yksinäisyys, täysi yksinäisyys, hylätyksi tuleminen, sivullisuus, toiseus, merkityksettömyys. Edes lääkärit ei välitä. Näitä minun sanojani vastaavia viestejä lienee Tukinetin keskustelut täynnä. Minulla vaan ei ole voimia kirjoittaa, en jaksa sanoa… Jaksoin kirjoittaa edes näin paljon. 

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 15.02.2022 klo 00:34

Eieiei kirjoitti:

Lapsuus sisältää ennusteen. Hyvä lapsuus hyvän ja huono huonon.

Toivottavasti se ei ole itseään toteuttava ennustus. Uskon että sillä on nimittäin merkitystä, millaista tarinaa itsestään (itselleen) kertoo.

Mun ajattelutapani omasta lapsuudestani on muuttunut vuosien varrella. Nykyään tuntuu siltä että vaikka siellä oli kaikenlaista haavoittavaa ja kivuliasta (perheenjäsenen mielenterveysongelmat ja koulukiusatuksi joutuminen), se ei ole koko totuus. Siellä oli myös hyviä asioita, välittämistä ja hyväksytyksi tulemista - enkä tajunnut niiden olemassaoloa kunnolla ennen kuin vasta vuosia myöhemmin. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että ne painavat vaa'assa enemmän kuin huonot asiat, ja olen siitä kiitollinen.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 15.02.2022 klo 04:12

Maanantailta neljä erilaista ihmistä ja neljä erilaista narsistista tapaa osoittaa välinpitämättömyyttä tai ymmärtämätömyyttä minua kohtaan. En jaksa nyt kertoa niistä. Myöhemmin. Mutta kaikissa niissä saan tuntea yksinäisyyteni ja hylätyksi tulemiseni. Se siitä ystävänpäivästä. 

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 15.02.2022 klo 13:31

En millään tavalla huomioinut ystävänpäivää. Minulle se on päivä siinä missä joulu tai juhannuskin. Samanlainen päivä kuin kaikki muutkin. Ei mitään erityistä. Välillä elämä on tällaista. Enemmän toivon, että arki olisi siedettävämpää. Tavalliset päivät olisivat siedettävämpiä.

En odota keneltäkään mitään. Lähtökohtaisesti olen omillani. Joskus muilta ihmisiltä tulee ikävää ylimääräistä taakkaa, joskus ei. Jos heiltä ei tule mitään, se on jo voitto ja ilonaihe. Ei tule mitään kurjaa uutta ongelmaa, josta pitäisi selvitä.

Runebergin päivästä pidän, koska sitä ennen kauppoihin ilmestyy Runebergin torttuja ja tykkään niistä.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 15.02.2022 klo 16:34

Olet oikeassa Purjevene. Ja tuo myös ilahdutti, että mainitset runebergintortut, minun alkoi trhdä niitä taas mieli. Viime viikolla minulla oli niitä jopa työpaikalla eväänä "lounaaksi". Mutta joo. On syytä pitää ihmisiin etäisyyttä koska yleensä ihmiset ovat epäluotettavia, epäkohteliaita ja itsekkäitä. Se on surullista niin kauan kuin sielussa elää läheisyyden kaipuu tai miksi sitä sanoisi, rakkauden illuusio. Ehkä minun pitää oppia rakastamaan vain jotain pientä hyvää, kuten runebergintortuja. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän alkaa jo toivoa kuolemaa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 16.02.2022 klo 12:32

Minäkin olen toivonut kuolemaa jo pitkän aikaa. Se tulee pintaan ajoittain, kun ei jaksa tarpoa tätä elämää eteenpäin. Välillä sitten taas tulee siedettävämpiä päiviä.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 16.02.2022 klo 16:21

kun ihminen kuolee
hänen surunsa kuolee
viimeinen lohdutus
viimeinen suudelma
hiljainen hymy
anteeksianto

Käyttäjä kirjoittanut 17.02.2022 klo 09:23

Onpa synkkää näin talvella, kohta alkaa kevät, lumi sulaa pois ja luonto tulee väriloistoonsa. Hyvää jatkoa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 18.02.2022 klo 07:53

Mihin runosi anteeksianto liittyy, Eieiei?

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 18.02.2022 klo 14:56

En tiedä. En osaa selittää. Nuo sanat tuli vaan tollai mieleeni, vai kuiskasinko minä ne itselleni kun olin surullinen. Ei varmaan ole mitään kielellis miellistä loogisuutta runossa... vain että kuolemalla pois elämästä pääsee pois surusta ym. tuskasta, niin henkisestä kuin fyysisestä.

Käyttäjä kirjoittanut 18.02.2022 klo 15:23

Hei Eieiei. Oletko kauan kirjoittanut runoja?

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 19.02.2022 klo 09:48

Ehkä anteeksianto on kuolemista... huokaus jossa antaa pois kaiken. Ehkä-sana siksi koska ihminen on niin heikko, surunsa ja masennuksensa lannistama että millään todellisuudella ei ole väliä, mikään ei tunnu kiinnostavalta, kaikki nollautuu jolloin jäljelle jää tyhjyys, kuolema... anteeksianto... anteeksianto siitä ettei onnistunut elämässään vaan elämä meni miten meni, ystävät jättivät, rakkaat pettivät, kiusaajat häipyivät naureskellen, ja postilaatikkoon tuli laskuja vaikka ihminen oli kuollut kauan sitten...

Muistaakseni 1. runoni tein syksyllä 1989 tai kevättalvella 1990. Itse asiassa se on julkaistu paljon myöhemmin eräässä nuorten kirjoittajien esittelyantologiassa, mutta siitäkin on nyt yli 20 v aikaa. Enää edes julkaiseminen ei minua innosta, en usko että saan koskaan julkaistua mitään, tai ehkä vain jokin omakustanne.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 19.02.2022 klo 16:24

elämä on anteeksipyyntö / kuolema on anteeksianto / hetken unohdus / ikuinen muisto / auringonvalon lämpö / kuunvalon kylmä

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 9 kuukautta sitten. Syy: lisäys runoon
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 19.02.2022 klo 21:04

Eieiei, runosi ja kirjoituksesi kuulostavat siltä, että romantisoit kuolemaa. Miksiköhän niin on? Mitä haluat niillä kertoa?

Itse ajattelen että anteeksianto on mahdollisuus antaa elämänsä täyttyä uusilla asioilla. Ehkä vihan, katkeruuden tai kaunan tilalle voi ajan kuluessa kasvaa jotain mikä tekee elämästä elämisen arvoista?

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 19.02.2022 klo 22:14

Varmaankin on niin että romantisoin kaikkea. Ehkä se on defenssireaktio olosuhteisiin, masikseen, kelpaamattomuuteen ym. Olen tyhmä. Olen oikeasti hyväksynyt ja todennut itselleni, että olen tyhmä. En ole nokkela, kehno muisti, kömpelöt hoksottimet, motorisesti keskinkertainen. Neuropsykologisissa tutkimuksissakin minun älykkyyteni todettiin olevan "keskimääräistä heikompi kuin koulutustaustsltani voi odottaa". Jonkin sortin veltto Oblomov olen. Itsekeskeinen kun keskityn puheissani lähes pelkästään itseeni. Ärsyttävä ikävystyttävä tyyppi. Mutta ehkä taas näkymätön tuuli puhaltaa pari kyyneltä kuiviksi poskiltani ja vääntää suupieleni hymyyn...

Käyttäjä kirjoittanut 20.02.2022 klo 12:41

Hei Eieiei. Miksi olet niin surullinen? Et sinä minusta kuulosta mitenkään tyhmältä, pikemiten kuulostat hieman tyhjältä, eikö sinulla ole tunteita jotka helpottavat oloa? On inhottavaa kun joutuu aina uudestaan, ja uudestaan täydentämään tunne varastoansa, eikä kukaan tunnu tajuavan mistä on kyse. Itsenäisyys on tietty hyväksyttävää, jopa tunne asioissa. 😀😺