Jaksanko vielä? Miksi pitäisi?

Jaksanko vielä? Miksi pitäisi?

Käyttäjä Eieiei aloittanut aikaan 14.11.2021 klo 18:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 14.11.2021 klo 18:33

En tiedä miten aloittaa tämä monologiketju. Olkoon se henkilökohtainen masennuspäiväkirjani, jos vaikka joku kirjoittaisi ystävällisen neuvon tai lohdutuksen sanan. En tiedä, jaksanko kirjoittaa tätä ketjua mutta katsotaan. Elämässäni on niin paljon vastoinkäymisiä, etten jaksa kirjoittaa niistä. Sittenkään ne eivät ole mitään verrattuna niihin ihmiskohtaloihin, joita olen lukenut joistakin ketjuista ja mitä olen nähnyt elämäni varrella. Minä alan pikkuhiljaa luovuttamaan, en jaksa elää enkä ajatella. Dissosiaatio… kaikki limittyy ja katoaa. Enää edes ei tule niitä fiiliksiä joissa kaikki loksahti paikoilleen ja masennus syntyi äärimmäisestä tietoisuuden kokemisesta. Yksinäisyys, täysi yksinäisyys, hylätyksi tuleminen, sivullisuus, toiseus, merkityksettömyys. Edes lääkärit ei välitä. Näitä minun sanojani vastaavia viestejä lienee Tukinetin keskustelut täynnä. Minulla vaan ei ole voimia kirjoittaa, en jaksa sanoa… Jaksoin kirjoittaa edes näin paljon. 

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 20.01.2022 klo 17:19

Eieiei, miten sinulla menee?

Käyttäjä kirjoittanut 22.01.2022 klo 21:09

Eieiei kirjoitti:
olen huomannut / että näkymätön tuuli puhaltaa / kyyneleet pois kasvoiltani / etten näyttäisi surulliselta / vaan kauniilta / ja etten näkisi kyyneliä maailmassa / vaan kauniin täydellisen maailman / siispä lähden pois tältä hiekkarannalta / rannattoman meren masennuksesta / ja vaikenen / jotta oikenen / samalla kun maailma / pauhaa tyhjää rauhaa

Eieiei, "vaikenen jotta oikenen"... missä tunnelmissa olet tänään? herännyt huolta minullekin...  Tule takaisin sinuakin tarvitaan, meillä on sentään tämä mahdollisuus kokea tukea toisissamme, ajatuksia vaihtaen. Löydätkö lohtua tästä?

https://www.youtube.com/watch?v=sw9DlMNnpPM

Käyttäjä kirjoittanut 27.01.2022 klo 16:08

Hei/mitä kuuluu/kiitos hyvää/entä itsellesi/mua vituttaa/ihan totta/kuinka kauan näin on ollut/ vähän aikaa/mitä olet tehnyt asialle/ piruillu/ auttoko asiaan/EIEIEI

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 05.02.2022 klo 17:14

En jaksa. Anteeksi, kaikesta.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 10.02.2022 klo 20:32

jos sanakin jää
vaikka toinen sen vieressä
pois pyyhitään
kielletään ja unohdetaan
niin tuo yksikin sana
vaillinainen yksinäinen
tylsä tai teeskentelevä
minun jälkeeni jää
jälkeeni tulevan
ihmisen ihmeteltäväksi
ja ehkä hän löytää
kadonneen sanan
kadonneen maailman
kadonneen rakkauden
ken sanani lukee
hän minua ajattelee
hän masennuksen ja murheen
pyyhkii pois rinnastaan

Käyttäjä kirjoittanut 11.02.2022 klo 09:06

Olipa kaunis ajatus. Ei ei ei

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 11.02.2022 klo 16:22

Hieno runo, Eieiei

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 12.02.2022 klo 09:50

Miten nahistuneen tuntuisen päivän saa alkamaan. Mistä saisi voimaa tehdä jotakin. Tai olla tekemättä. Ei ole sisäistä rauhaa nyt ollenkaan. Eieiei, onko sinulla sellaista masennusoloa, että mistään ei saa kiinni eikä oikein mikään kiinnosta?

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 12.02.2022 klo 19:26

Hei Purjevene. Jaksan kirjoittaa vähän taas. Anteeksi kaikille poissaolostani. Olen niin lopussa ja...

Eräs ihminen sanoi hiljattain oivallisen neuvon. Usein on 2 vaihtoehtoa: on joko tylsää tai voi tehdä jotain. Siispä aina kannattaa tehdä jotain, vaikka edes keittää kahvi, piirrellä, kävellä, mennä saunaan, lukea lehteä. Askarrella jotain käsityötä. Kutoa.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 13.02.2022 klo 07:53

Purjevene, kuinka kauan olet ollut masentunut? Onko kyseessä useita vuosia sitten alkanut vai vasta viime aikoina?

Minä olen kärsinyt tästä lähes koko ikäni lapsuudesta lähtien. Sitten nuorena ja aikuisena se paheni kun tuli tietoiseksi siitä ja tunsi ja tuntee olevansa ikuisesti sivullinen ja sivuutettu, ikuisesti epäonninen, epäonnistunut ja epäonnistuvainen.

Silti on parempi tehdä jotain, vaikkei jaksaisi.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 9 kuukautta sitten. Syy: Lisäyksiä, pohdintaa
Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 13.02.2022 klo 11:17

Eieiei, minullakin masennusta ollut nuoruudesta lähtien. En tiennyt olevani masentunut. Pärjäsin kovalla yrittämisellä aika pitkään. Sitten tuli liikaa kriisejä elämässä. Kaikki mureni sisälläni ja elämä muuttui valtavaksi taakaksi. Nyt päivät ovat heittelehtimistä. Välillä olen toimintakykyisempi ja välillä en.

Tosiaan varmaan parempi tehdä jotain aina silloin, kun on valinnanvaraa. Ajoittain ei ole. Kun masennusta on tarpeeksi paljon, se on vähän sama kuin olisi korkea kuume. Ei pysty. Jos yrittää silti väkisin, saattaa alkaa huimata tai lihakset eivät tottele. Tai muisti ei toimi. Joskus on mennyt kyky lukea. En enää tajua sanoja. Se tuntuu siltä, etten ymmärrä tekstiä ollenkaan. Tämä on harvinaista, mutta on käynyt pari kertaa. Olen oppinut varomaan ylirasittumista. Silloin jokin masennuksessa muuttuu psykosomaattisiksi oireiksi. En silti aina osaa varoa vaan yritän liikaa. On vaikea arvioida, mikä on liikaa ja mikä tekee hyvää.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 13.02.2022 klo 14:39

Minulla myös samoin. Menee todellisuudentaju. Ei pysty eikä jaksa edes ajatella. Sitten jo ravistelee päätänsä, lyö sitä, lyö käsillä poskille. Tukistaa. Lyö ranteitaan ja jalkojaan. Opiskella ja lukea en ole enää pitkään aikaan pystynyt. Työtehtävät pystyn tekemään jotenkuten mutta työnantaja saattaisi hyvinkin todeta minut työkyvyttömäksi. Im-ajatukset tai halu nukkua pois, kadota... Pianonsoitto auttaa jonkin verran. Mutta sen oivaltaminen ettei soittotaidot kehity niin pitkälle että voisin soittaa omaksi ilokseni mitä vaan tosta vaan, se turhauttaa ja lamaannuttaa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 13.02.2022 klo 17:14

Eieiei, hyvä jos osaat soittaa jotakin, harjoittelemalla. Se on jo paljon. Moni ei pysty siihen. Kaikkea ei voi saada.

Lääkäri voi arvioida työkykyä, jos itse epäilet sitä. Kaikilla on varmaan jonkinlainen työterveyshuolto, jonne voi mennä. Olin aikanaan ollut töissä tosi pitkään, ennen kuin edes tajusin, että minulla olisi ollut koko ajan työterveyshuolto käytettävissä.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 13.02.2022 klo 22:25

Minua on piristänyt katsella erään amerikkalaisen nuoren pianistin tubekanavaa, jossa hän esittelee ja arvioi erilaisia pianoja, soittaa musiikkia, opettaa soittotaitoa, ostovinkkejä pianon ostamiseen ja huoltamiseen vinkkejä, lisäksi viime aikoina hän on tehnyt matkakuvauksia. Kelasin hänen kanavaansa aivan alkuun ensimmäisiin lähetyksiin joissa hän on noin 7-8-vuotias pikkupoika neuvomassa miten piano viritetään tai miten piano siirretään. Oivalsin heti että kun ihminen saa rakastavan kodin, kannustavat vanhemmat, ihmisestä tulee iloinen ja ystävällinen ja epäitsekäs. Tuon ihmisen iloisuus ja vilpittömyys on rauhoittanut minua kun ei ole ollut muutakaan töllötettävää, telkkaria minulla ei ole enkä jaksa katsoa yle areenasta mitään vapaa-aikanani. Nuoren jenkkipianistin persoonassa en mielestäni näe mitään narsistista diivailua, vaikka sitäkin hänessä varmaan on. Kun löysin hänen lapsuusaikaiset videot niin mietin myös millainen itse olin tuon ikäisenä. Olin synkkä ja sulkeutunut. Joskus pelleilevä ja iloinen mutta enimmäkseen arka ja kiukkuinenkin. Ja yksinäinen. Olen samanlainen edelleen. Elämä on kolhinut minua, vastoinkäymiset ja ihmisten hylkimisrektiot ovat tehneet minusta vain entistä synkemmän.

Lapsuus sisältää ennusteen. Hyvä lapsuus hyvän ja huono huonon.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 9 kuukautta sitten. Syy: kirjoitusvirheitä
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 9 kuukautta sitten. Syy: lisäys ja pohdinta
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 9 kuukautta sitten. Syy: lisää korjattavaa
Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 14.02.2022 klo 21:09

Hyvää ystävänpäivää ja sen iltaa toivotan kaikille tasapuolisesti.

Tein alakuloisen runon tämänpäivän herättämänä:

ystävänpäivänä
rakkaani ystäväni
ei vastannut tervehdykseeni
ei ruusuani ottanut
ei sanaa sanonut
ei mitään vastannut
jo mietin murheellisena
oliko se vain unta
alusta alkaen
ettei häntä ollutkaan
eikä minuakaan