Pikkumyymeli, kiitos. Kiitos kaikesta, kyynelistä.
Aloita ihmeessä pianonsoitto. Koskaan ei ole myöhäistä.
Itse soitan edelleen liian vähän. Haluaisin olla kurinalainen, sotilaallisen preussilaisesti treenata, herätä aikaisin aamulla, elää vain pianon ja musiikin kanssa. Koska maailma ja ihmiset eivät minusta välitä.
Tuo linkittämäsi kappaleen haluaiaisin osata myös. Minulla on ainakin kolme vaikeutta: laiskuus, lukivaikeus, ja motoris-psyykkinen hitaus. Neljäs on kenties tuo huono piano, neuvostoliittolainen, vaikka onkin ns. export-malli.
Jaksan elää vain, jos jaksan soittaa. Minulla ei tässä elämässä ole muuta merkitystä kuin soitella.
Masennus johtuu aina ympärillä olevasta yhteiskunnasta ja sen ihmisistä. Ei masennus ole koskaan kenenkään omaa syytä. Jo vauvoina alkaa nokkimisjärjestys: narsku ja psykopaattivauvat eivät reagoi toisten itkuun tai pahoinvointiin.
Sävelet, musiikki, sen sijaan ei tee pahaa. Jostain musiikista taas ei voi tykätä ja se muusiikki tekee pahaa. Se tekee kuitenkin hyvää sille joka tykkää siitä. Jollain ihmisellä on kapea musiikkimaku. Subjektiivinen mielipiteeni on että sellainen ihminen on myös suvaitsematon. Soittaminen on terapeuttisempaa kuin pelkkä kuuntelu, koska soittaminen aktivoi koko ihmisen, kuuntelu on passiivisempaa. Vertauksen voisi tehdä lemmen puolelta... Tai ruoka: on kivempaa tehdä ruokaa ja syödä se kuin vain istua ravintolassa.
Kirjoittaminen, runoilu, pohdiskelu ei enää innosta minua, ehkä siksi etten julkaissut koskaan mitään. Ääneen lausuttu runo voi lohduttaa, mutta silloinkin ollaan samassa todellisuudessa musiikin kanssa. Se on lausuntaa, esittämistä, laulua, fyysistä, ruumiillista, suorastaan mystistä. Sen sijaan teksti, kirjaimet tai koukerot tuhansilla ja taas tuhansilla sivuilla ovat mykkiä enne kuin ne luetaan ääneen ja synnytetään yhteisöllinen tunnelma. Mitä lohtua olisi Robinson Crusoella autiosaarella rakkauskirjeestä, jonka hänen vaimonsa on hänelle kirjekyyhkyllä lähettänyt?
Kun ihminen on todella masentunut, hän ei pysty kirjoittamaan, ei tänne palstoille eikä minnekään muuallekaan. Ei pysty ajattelemaan mitään, ei pysty edes hengittämään. Toivoo vain että kuolisi, kokee kuoleman ainoaksi ratkaisuksi. Toiset pääsevät helposti ylös tästä kuopasta, toiset elävät siinä kuopassa lopun ikäänsä. Kumpikin ihmispersoona joutuu katsomaan itseään elämän peilistä ja todeta yksinäisyytensä. Yksin ihminen syntyy, yksin ihminen kuolee. Siinä välissä ihminen elää toisten ihmisten kanssa ja saa heiltä negatiivisia tai positiivisia hetkiä. Jonain päivänä yksinäisyys muuttuu kuolemaksi.
Yksin ei ole hyvä olla, mutta joskus on.
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 10 kuukautta sitten. Syy: Lisäyksiä, pohdintaa