Heippa!
Olen nuori aikuinen nainen ja hieman eksyksissä elämäni kanssa. Olen kirjoittanut ylioppilaaksi muutamia vuosia sitten ja sen jälkeen aktiivisesti hakenut korkeakouluun, mutten ole päässyt sisään. Tämä stressaa ja harmittaa, koska haluaisin kovasti saada koulutuksen. Olen näiden 3 välivuoden aikana tehnyt erilaisia töitä, sellaisia kuin olen vain saanut. Nyt minulla on sellainen tilanne että opiskelen ammattiopistossa aikuispuolella, mutta en kyllä viihdy ammattikoulu ympäristössä ja luenkin kovasti ensi kevättä varten että pääsisin yliopistoon.
Koen että minun on pakko käydä tuolla koulussa, koska muuten olen taas aivan tyhjän päällä, koska töiden saaminen on todella vaikeaa. Haluaisin kovasti tehdä myyjän hommia tai toimistotöitä, koska ahdistun esimerkiksi todella kiireisessä työympäristössä (kuten vaikkapa ison kaupan kassalla). Nyt kuitenkin opiskelijatuki on niin pieni että haluan tehdä jotain töitä opintojen ohella, mutta mitään sopivaa ei tunnu löytyvän. Tämä harmittaa koska rahaa on kuukaudesa käytettävissä n. 400e, jolla ei kyllä elä.
Olen muuttanut vasta uudelle paikkakunnalle koska avopuolisoni pääsi monen vuoden puurtamisen jälkeen yliopistoon. Nyt minulla ei oikein ole tällä paikkakunnalla mitään ja puolisokin tuntuu ravaavan kokoajan opiskelijabileissä. En oikein pysty nauttimaan elämästä näin köyhänä ja tiedostaen sen että tulevaisuus on epävarma. Tottakai kouluttaudun nyt ammattiin, mutta en todellakaan haluaisi tehdä kyseisen alan hommia loppuelämäni. Kaikki ystäväni opiskelevat jo korkeakoulussa ja tuntuu että olen jäänyt ulkopuolelle, minulla on muutenkin hyvin vähän ystäviä koska olen ollut koulukiusattu ja minun on vaikea ystävystyä uusien ihmisten kanssa. Tuntuu että minä olen surkimus, vaikka kovasti yritän ja haluan saada hyvän koulutuksen ja päästä elämässä eteenpäin.
Toinen asia mikä ärsyttää on avopuolisoni, koska minusta tuntuu että olen jäänyt nyt hieman ulkopuoliseksi. Hän viestittelee kokoajan puhelimella luokkakavereilleen ja ei keskity minun kanssa olemiseen. Olen todella mustasukkainen ja löysinkin hänen puhelimestaan viestin missä joku naispuolinen koulukaveri joka on naimisissa ehdotti hänelle lenkille lähtemistä. En ymmärrä miksi kaksi varattua lähtisi lenkille toistensa kanssa, eikö lenkille voi mennä puolison kanssa varsinkin kun minä olen hyvin yksinäinen tällä hetkellä. Avopuolisoni kieltäytyi, mutta ihmettelen suuresti miksi tämä nainen häntä oikeen kyseli ulos kanssaan?
En tiedä miten okein oppisin nauttimaan elämästä ja eläisin tässä hetkessä, päivät pitkät kuvittelen miten hienoa se sitten on kun saa koulupaikan ja tulevaisuus on turvattu. Suunnitelen ostoksia mitkä voisin tehdä heti kun saan työpaikan. Olen miettinyt jonkun uuden harrastuksen aloittamista esimerkiksi jotai liikuntaa, josta tulisi hyvä olo. Joskus tämä köyhyys ja epävarmuus tulevaisuudesta ahdistaa kuitenkin niin paljon että meitin jopa että olisiko parempi ettei minua enää olisi, tuntuu etten löydä paikkaa tästä maailmasta.