Hei!
Jos valitsee roolin kynnysmattona, itsetunto ei kohene. pienet suuret asiat ratkaisevat, valinnat oman hyvän eduksi ilman turhaa syyllisyyttä. Häpeästä ja syyllisyydestä on luovuttava, ne ovat tarpeellsiia ainoastaan silloin js ne saavat meidät miettimään omia tekojamme ja tekemään MUUTOKSEN. Kun viesti on mennyt perille, häpeä ja syyllisyys joutavat ojaan, na saa unohtaa!
Minulle ratkaisevaa on ollut se, että olen ottanut välimatkaa niihin ihmisiin, joiden sanat ovat itsetuntoa latistaneet. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että olen katkaissut välit äitiini.
Tärkeää on ollut myös itsetuntemuksen lisääminen. Olen tunnistanut itsessäni piirteitä, jotka eroavat muista ihmisitä, esim. olen boheemi, luova, intohimoinen. Minun on turha verrata itseäni jakkupukuiseen business-tätiin tai ylipäätään keneenkään muuhun.
Mielukuvitus on pelastukseni. Sen pauloihin ei tule upota niin, että kadottaa yhteyden todellisuuteen. Mutta mielikuvien käyttäminen hyvien ja terveellisten tavoitteiden saavuttamisessa on ollut tärkeää.
Kun mieli on ollut hauras, olen masennuksen hetkellä mennyt ajatuksissani luomaani turvalliseen ja ihanana paikkaan, puutarhaan. Siellä oleva linna, nurmi, puut ja vallihauta ovat olleet uuden minäni alkulähde. Rentoutumisen taito on siis tärkeää, silloin voi kokea oman itsen hyväksyntää.
Käytän mielikuvia myös opiskelussa, työssä ja harrastuksissa. Todellisuudessa en ole ulkoisesti sellainen kuin haluaisin, mutta liikuntaa harrastaessani kuvittelen olevani sporttinen eräretkeilijä (auttoi tällä viikolla kahlaamaan polvia myöten hangessa mäkisessä maastossa koiran kanssa), virtaviivainen merenneito (mitä se kenellekään kuuluu, millä kannustan itseäni uimahallissa uimaan vielä yhden kierroksen tai uimaan nimnomaan rennosti 😉 ).
Ammattiauttaja, jolla on ollut sellainen persoonallisuus, että osaa asettua asemaani, on ollut tärkeä. Joku on kuullut, mitä sanon ja kannsutanut minua eteenpäin, vaikka olen ollut rähmälläni. Tärkeintä on siis valita ihmiset, joiden puheita kuuntelee.
Ehdottomasti kauas niistä ihmisitä, jotka eivät puhu kannustavalla tavalla! Jotta tämä onnistuu, on ensin uskottava omaan oikeuteen vetää rajat, määritellä, mitä suostuu toisilta ottamaan vastaan ja mitä ei.
Mielikuva siitä tilanteesta, jossa halua aolla, vie perille! Sitä pitää vaalia!