Itsenäistyminen vasta nelikymppisenä
Olen siis nelikymppinen nainen, joka on aloittanut prosessin äitini kanssa itsenäistymisessä. Projekti, jota en haluaisi käydä, mutta joka on välttämätön, jotta saan oman elämäni kokoon. En haluaisi loukata äitiäni, jota tässä samalla tulee pakosti satutetuksi. Kumpa äitini vain pystyisi näkemään elämän realiteetit sellaisina kuin ne kaikille täällä ovat ja pystyisi tämän hyväksymään normaalina elämänvaiheena.
Ensinnäkin olemme puhuneet puhelimessa lähes aina yli 5/vrk, mutta usein se määrä on ylittänyt myös 10 puhelua/vrk. Eli äitini tietää kaiken mitä teen, missä olen ja kenen kanssa olen. En sano sitä, että en itse olisi soittanut. Soitin usein. Mä totuin itsekin siihen elämään, vaikka se vaikeuksiakin toi. En ehkä niinkään edes kaivannut muutosta, en tajunnut mitä muutokset olisivat voineet tehdä elämälleni.
Iltaisin, kun olin liikenteessä, minun oli pakosta ilmoitettava kotiinpaluuni äidilleni. Hän halusi tietää, että olin saapunut kotiin ehjinnahoin. Matkallani kotiin äitini soitti useasti minulle, että missä olen ja miten voin. Jatkuvaa raportoimista. En voinut palata kotiin myöhään. Se sem vuoksi, että sain kuulla monesti, että saa kotiutua yli yhdeksän (!). Koska oli vaikea kuulla tätä arvostelua / määräämistä, mä en tullutkaan kotiin kovinkaan myöhään illalla. Ajattelin, että kaikki pääsevät helpommalla, kun annan periksi. Ja elämä jatkui näin eteenpäin.
Jos lähdin jonkun luokse varsinkin yön yli, äitini halusi tietää tarkasti, kenen luokse menen ja minne. ”Täytyihän joku tietää missä olen”. Äitini tarkasti samantien ystäväni taustoja, ainakin facebookista.
Yleisesti, elämässäni ei ollut mitään, mitä äitini ei olisi tiennyt. Hän puuttui tekemisiini ja määräsi paljon käytöstäni. Annoin sen tapahtua, joten en itsekään ole töitä tehnyt tilanteen muuttamiseksi.
Miksi puhun imperfektissä? Koska, olen alkanut toimimaan, jotta itsenäistyisin naiseksi, jolla on oma elämä. Elämä, jota määritän itse ja päätän, miten elän tätä elämää. Teen myös omat virheeni.
Suurin muutos on ollut siinä, että nyt puhumme tasan kaksi kertaa päivässä ja siitä olen pitänyt kiinni lujasti. Siinä on ollut itsellänikin opettelemista: ainakin 15 vuotta mä totuin itsekin soittelemaan jatkuvasti päivittäin. Mutta itselläni tämä on alkanut tuottaa tulosta, ikävää että äitini tuntuu kärsivän tästä paljon, hyvin paljon. Olen myös päättänyt, että en puhu äitini kanssa enää klo 18:00 jälkeen joka on muuttanut iltojani ja menojeni luonnetta ihan toiseksi. Muutenkin, en kerro äidilleni enää kaikkea, osa elämästäni on minun omaa ja kuuluu vain minulle.
Äitini tuntuu kärsivän tästä paljon, mutta toivon että tilanne helopottuu myös vielä äitinikin kohdalla. En todellakaan halua, että hän oon niin murheellinen tästä kaikesta. Kuitenkin uskon, että se et puhumme edelleenkin sen kaksi kertaa puhelimessa toistemme kanssa tarkoittaa, että en suinkaan ole hylännyt häntä. Välitän hänestä niin paljon, rakastan häntä.
Mutta, enää en tahdo perääntyä, haluan saada joskus tämän päätökseen. Tie on pitkä, mutta toivon saavuttavani sen haluamani: Haluan olla itsenäinen nainen.