Tervehdys. Sattuipa otsikkosi silmiini juuri, kun olen ollut aivan valtaisan synkeissä ja toivottomissa tunnelmissa itsekkin. Ärjyn, karjun, kiukuttelen ja olen läheisilleni kaikin tavoin hankalana. Huutelen ilmoille kitkeriä vihjauksia "lopulliseen ratkaisuun" - etenkin silloin kun pinna palaa totaalisesti enkä pysty yhtään hillitsemään hermojani. Minun kohdallani tuskan ja voimattoman raivon taustalla ovat pitkään jatkuneet ankarat kivut, niistä seuraavat tuntuvat toimintakyvyn rajoitukset sekä ajautuminen jonkinmoiseen sosiaaliseen ja taloudelliseen umpikujaan. Kun ihmiseltä katoaa mahdollisuus vaikuttaa omaan tilanteeseensa mitenkään - niin eihän sitä valoa tai myönteistä muutosta oikein kykene näkemään. Tarvittaisiin edes JOKU toivon kipinä tai voimaa antava asia. Muuten surkeus, ahdistus ja itsesääli kaappaavat vallan totaalisesti.
Itsemurhasta minäkin siis ääneenkin joskus karjahtelen, mutta samalla tiedän, etten kykenisi siiihen. Olen aikoinani syvän ja pitkän masennuksen takia joutunut puntaroimaan sitäkin vaihtoehtoa, että lopettaisin hengittelemisen tyystin. Elämänhalu voitti sitten kuitenkin. Nykytilanteessani valtava väsymys ja jaksamattomuus toisinaan estävät jopa avun hakemisenkin. En jaksa roikkua luurissa kyselemässä perusturvani perään, vaikka viikkokausia kestävät hakemuskäsittelyt ovat jopa lainvastaisia. En jaksa ruinata hoitotoimenpiteitä, jos joku lääkäri suuressa viisaudessaan päättää, etten niitä tarvitse. En jaksa toistuvasti käydä esitelmöimässä työvoimahallinnon ihmisille siitä miksi ja miten kroonistunut kipu tekee ihmisestä työkyvyttömän jne. jne. Voimavarani menevät yksinkertaisesti päivittäisestä elämästä (raahustaen) selviytymiseen.
Silti jaksan uskoa, että parempia päiviä tulee. Joskus vaikeudet kasautuvat; ja sitten taas monet asiat saattavat ratketa ilman rimpuilua ja tappeluita. Itsemurha ei olisi mikään ratkaisu, vaikka toisinaan voi siltä tuntuakin. Minulle tärkeintä on ollut ja on pahan olon ja mustimpienkin ajatusten purkaminen edes jollekulle, vaikka kirjoittamalla. Usein paha olo helpottuu jo sillä kun saan sen jotenkin puettua sanoiksi. Voimia sinulle! 🙂🌻