Valitettavasti voin jotakuinkin samaistua keskustelun aloittajan mietteisiin. Se ajatus on tuttu, että kukaan ei kaipaisi kuin ehkä vuokranantaja jonkun viikon päästä, jos kuolisin kotona ja lakkaisin olemasta. Kun ihmiskontaktit ovat niin vähissä, että poissaoloani missään huomattaisi. Itse en opiskelijana ole edes veronmaksaja, jota odotettaisi työpaikalla ja joka osallistuisi tämän yhteiskunnan kustannuksiin. Opiskelusta kehotetaan nauttimaan, mutta taloudellinen niukkuus ajaa suorittamaan kursseja niin paljon ja nopeaan tahtiin kuin vain sielu sietää. Ja se sietokyky hiipuu alkuinnostuksen myötä pikkuhiljaa uupumukseksi. Opiskelun omaehtoisuus lykkää oppilaitoksilta kaiken vastuun opiskelijoille, ja poissaoloja, kursseilta pois jäämistä tai suoritusten myöhästymistä ei missään huomata eikä peräänkuuluteta. Elämässä tapahtuu jokin menetys, läheisen kuolema, ero, sairaus, läheisten kyvyttömyys olla tukena, jopa arvostelu ja tuomitseminen, mikä tekee elämän ja olemisen hauraammaksi, riski pudota raiteilta kasvaa. Siinä tilanteessa olen nyt, pois raiteilta, pysähtynyt ja jostain koitan löytää voimia puskea eteenpäin ja ulos tästä synkkyydestä. Menetyksiä on tapahtunut useita viime vuosien varrella ja lopulta tuli sellainen tilanne, joka katkaisi kamelin selän. Välillä tulee ajatuksia, että kunpa aamulla ei tarvitsisi enää herätä.
Vapaaehtoistyöstä saan iloa ja merkityksen tunnetta vähän elämääni, toisaalta siihenkään ei välillä voimat riitä. Juoksen ammattilaisten luona ja haen apua tähän ahdinkoon sieltä sun täältä. Yksinäisyys on todella turruttavaa, epätoivoista ja saa elämän tuntumaan merkityksettömältä. Ajatukset pyörii vain oman pään sisällä, eikä niitä pääse testaamaan kenenkään kanssa. Se vaikuttaa terveyteen ja ajaa lopulta palvelujen ihmeelliseen maailmaan. Inkaliinalotterska, kiitos kun kirjoitit omista ajatuksista. Tämä ryhmä on hieno paikka tuulettaa niitä. Pelastajia ja auttajia on paljon. Kukaan ei halua kohdata itsemurhaa ja itsetuhoajatukset herättää vahvoja reaktioita. Sinun kanssa samoin tuntevia on myös paljon. Vaatii rohkeutta kertoa synkistä mietteistä. Sinun kirjoitus auttoi minua. Toivon myös sinulle voimia ja valoa elämääsi.