Ihan samoja fiiliksiä on käyty läpi...Olen lukenut tosi paljon ammattiauttajien ohjeita näihin tilanteisiin. Yksi neuvo on, että pitää puhua tunteistaan, myös näistä itsetuhoisista. Toinen neuvo on mennä lääkäriin.
No niin. Minä olen puhunut. Ihmissuhteet ovat menneet yhä mutkikkaammiksi. Olen tullut siihen tulokseen, ettei niistä kannata puhua. Toiset ahdistuvat niistä, eikä kukaan halua ahdistunutta kaverikseen, vielä vähemmän itse ahdistua.
Lääkäriinkään ei ole mitenkään kovin helppoa päästä. Minulla on kokemus, että lääkärit vähättelevät oireitani, koska olen analyyttinen ja sanavalmis. Minun katsotaan siis aina pärjäävän omin voimin. Olen kyllä aika pitkälti pärjäillytkin, mutta itsetuhoiset ajatukset palaavat aina, tietyin väliajoin. Ei se ihan normaalia voi olla.
Ainoastaan jos olen rakastettuni kanssa, ne häipyvät kokonaan. Mutta meillä on muita ongelmia, josta olen kertonut laveasti ketjussani Seksuaaliset ongelmat parisuhteessa. Nimi on kyllä harhaanjohtava, koska meillä ei ole mitään oikeaa parisuhdetta, ongelmia kylläkin.
Mutta sinulle sanoisin neuvoksi, että eivät ihmiset aina ole välittämättä, heillä on vain täysi työ omissa kuvioissaan. Voisin kuvitella, että nuorella äidillä on niin paljon puuhaa ja huolta, ettei hän ehdi hoitaa aikuisia ihmissuhteitaan toivomallaan tavalla. Anna kavereillesi aikaa, uskon, että he tulevat kyllä luoksesi, kun hetki on sopiva.
On monta syytä, miksi ihmiset eivät vastaa viesteihin. Ei ehkä ole oikein käsitystä, mikä olisi sopiva vastaus juuri nyt, tai voihan joku ajatella vastaavansa myöhemmin ja unohtavansa sitten koko asian.
Meissä kaikissa on vikoja ja niiden märehtiminen vain lisää alakuloisuutta. Tämän tiedän kokemuksesta! Pitäisi antaa itselleen anteeksi. Kuinka voi antaa anteeksi muille, jos ei anna anteeksi itselleen? Anteeksi antaminen on uuden alun mahdollisuus.
Sitä paitsi yksinkin voi olla tosi antoisaa. Minulla on aina monta projektia tekeillä, ja yksinhän niitä valmistelen. Ne antavat elämälle sisältöä. Usein ihmiskontaktit jättävät kylmiksi, todellisen sielun yhteyden solmiminen on hyvin pitkällistä ja vaativaa, ehkä kipeääkin työtä.