Itseluottamusta ei ole

Itseluottamusta ei ole

Käyttäjä eloli aloittanut aikaan 20.11.2013 klo 12:37 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä eloli kirjoittanut 20.11.2013 klo 12:37

Tarvitsisin apua, mulla on itseluottamus ihan nollassa kun vaan ikään voi olla. Tää on kausittaista, välillä tunnen olevani vahvempi, mutta joku pieni asia voi sen saada nopeasti pohjalukemiin.
Olen hiljainen ja mietteliäs, en niinkään koe olevani ujo, tarvitsen vaan aikaa. En osaa hyväksyä itseäni tällaisena kuin olen, musta tuntuu että mun pitäisi olla jotain ihan muuta.. vaikken haluais olla. Ihmisporukassa saatan istua vaan hiljaa, kun mietin suurimman osan ajasta vaan että mitähän nuo muut oottaa mun sanovan, nyt ne aattelee kun en sano mitään blaablaa. Pää on täynnä ajatussekamelskaa, en vaan kertakaikkiaan pysty rentoutua ja liittyä keskusteluihin mukaan.
Tää kaikki tulee jostain lapsuudenajan kokemuksista, oon ollu äärettömän arka lapsi, ainakin perhe on osannut isoon ääneen kailottaa ja muistuttaa mua ujoudesta, on kiusattu ala-ja yläasteen ajat. Nyt oon tällänen jalkamatto, en osaa edes ajatella että ketään kiinnostaisi MUN ajatukset ja mielipiteet. Kaikessa on aina joku taka-ajatus, musta puhutaan pahaa, ei ketään oikeasti mun seura kiinnosta jne, tällasta mun pää on täynnä.
Eilen tapahtui jotain outoa, kun tapasin ihmistä joka on ihan täysin mun vastakohta.. isoääninen, sosiaalinen, menevä ja toimelias kaikkien kaveri. Hän sai kaiken mussa poljettua sinne maan rakoon, kaiken sen hölötyksen seassa en saanut sanottua juuri mitään.. Illalla mun päätä särki ja olin ihan sekaisin, oon edelleen. En saanu kunnolla nukuttuakaan, edelleenkään en saa kiinni oikeen mistään. Tuollaista totaali arvottomuuden tunnetta en oo koskaan ennen tuntenut. Suurimmaksi osaksi sain kaiken itse aikaan, ruokin päätäni ajatuksilla. Mua oikeen oksettaa koko eilinen.

Mistä saisin itse kerättyä voimia selvitä elämässä, kun psykoterapeuttiin ei ole varaa? Miten oppisin luottamaan itseeni, miten onnistun unohtamaan turhat ajatukset ja lopettamaan muiden mielipiteiden pohtimisen.

Käyttäjä Karkki2 kirjoittanut 21.11.2013 klo 10:54

Hei,

ihan ensimmäisenä sanon, että älä ota mitään mitä sanon itseesi, vaan mieti kaikkia asioita mahdollisuutena.

1. Hyväksy itsesi!
2. Mitä ikinä sanotkin, sillä ei ole väliä, sano vaan jotain.
3. Ihmisillä on liian kiire ajatella SUN elämää, ne on itsekkäitä pelottomia tapauksia, joita kiinnostaa vain ja ainoastaan niiden oma elämä. Älä mieti tätä niin, ettei niitä kiinnosta sun ajatukset ja mielipiteet, koska ne kiinnostaa, aina! Mutta niitä ei kiinnosta pilkata sua ja puhua susta paskaa - jos kiinnostaa, jätä omaan arvoonsa, niillä on ongelmia.

Itselläni ei ollut minkäänlaista itseluottamusta pitkään aikaan ja sitä saa toisinaan olla hakemassa aina koirien kanssa että löytää. Oletko elänyt samojen ihmisten kanssa aina? Se helpotta, että ottaa irtioton ja antaa vain ja ainoastaan itselleen tilaa - muuta suurempaan kaupunkiin Suomessa, ulkomaille muutamaksi viikoksi, lähde pois.

Et tuo ilmi minkä ikäinen olet, itsekin olin hiljainen ja outo lapsi joka ei puhunut, en nykyäänkään ole mikään suupaltti, mutta osaan ilmaista itseäni tarpeeksi. Mielelläni auttaisin ja kertoisin kokemuksia, mutta minkälaisista olosuhteista sä oot kotosin? En koe olevani expertti asian suhteen, mutta mielelläni annan mielipiteitä ja jaan kokemuksia.