Itseluottamuksen puute uhkaa hyvää elämää

Itseluottamuksen puute uhkaa hyvää elämää

Käyttäjä Itseluottamus_hukassa aloittanut aikaan 23.01.2019 klo 16:28 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Itseluottamus_hukassa kirjoittanut 23.01.2019 klo 16:28

Kerron lyhyesti itsestäni. Itseluottamukseni on ollut huono niin kauan kuin muistan, mutta kerrotaan ensin niistä ok asioista. Olen pian 25-v opiskelija. Opiskelut menevät ihan hyvin ja siihen jaksan panostaa. Kuitenkin se on oikeastaan ainoa elämän osa-alue, jossa menee hyvin.

Harrastus on alkanut stressaamaan ja tuottaa enemmän harmia kuin iloa. Lähinnä siitä syystä, että sieltä en ole löytänyt kavereita ja koen, ettei minuun kunnolla luoteta. Tällä hetkellä joudun myös tekemään harrastuksen (vapaaehtoistyö) parissa asioita, joista en pidä, mutta ne pitää tehdä, jotta toiminta olisi kunnollista.

Sain ihan hyvän kasvatuksen ja vanhempani varmasti toimivat niin hyvin kuin osasivat. Kuitenkin veljeni menestys urheilussa vei usein kaiken huomion ja kaikki positiiviset kehut. Tämä on ehkä yksi keskeisistä syistä huonolle itsetunnolleni.

Lisäksi yläkouluiässä putosin eri mielenkiinnon kohteiden takia niin koulussa kuin harrastuksessa pois kaveriporukasta. Uusia kaveriporukoita on kyllä tullut (ehkä se toinen hyvä asia), mutta näissä toimiminen on hankalaa, kun en kaikissa tilanteissa osaa toimia. Tämä tekee välillä erittäin raskaaksi ottaa yhteyttä kavereihin ja välillä jään vellomaan yksinäisyyteen.

En ole myöskään kunnon töitä saanut missään vaiheessa. Tämän vuoksi tuleva kesä ja koko tuleva elämä pelottaa. Entä jos en työllisty?