II-tyypin kaksisuuntaisesta

II-tyypin kaksisuuntaisesta

Käyttäjä Rikkosiipi aloittanut aikaan 07.12.2014 klo 19:31 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Rikkosiipi kirjoittanut 07.12.2014 klo 19:31

Heippa!

Haluaisin kysyä kokemuksia nopeasyklisestä II-tyypin kaksisuuntaisesta. Minulla ei ole diagnosoitu sairautta, mutta kysyisin teiltä, voisiko sellaista olla tässä sairaudessa, että masennuskausia on usein ja hyvin syviäkin, mutta sitten voi olla masennuksen kanssa sellaisia päiviä, jolloin olo on myös kiihtynyt, ”virkeä”, vähän sekava ajoittain, itsetunto parempi muttei taivaissa, puhetta tulee paljonkin, ja asioihin reagoi helposti.
Vaikeahan se on erottaa omaa luonnettaan. Olen luonteeltani taiteellinen ihminen, mutta olen itseäni kohtaan valtavan ankara ja sairastan psykoottistasoisia pakko-oireita. Minulla on jollain tapaa hauras mieli, mutta skitsofreninen en ole; ei ole harhoja ollut koskaan. Ajoittain voin olla pelokas ja tulkita asioita vähän vainoharhaisesti. Viime viikolla olin masentuneena niin pahassa tilassa, että säikyin räsähdystä ja vain istuin tuolilla ennenkuin rauhottava alkoi vaikuttaa. Sitten kävin terapeutilla, joka helpotti oloani. siitä asti olo alkoi kohoamaan, kunnes olin aika kierroksilla ja ollut nyt kolme päivää. Äsken sitten mieleen tuli eräs menneisyyden trauma ja mieli räsähti ja olo on nyt taas hauras ja itkuinen. Olen tosi herkkä.
Voiko minulla olla sekamuotoinen kaksisuuntainen? Unesta sen verran, että olen aina kärsinyt nukahtamisvaikeuksista, mutta sitten kun uni tulee, en pääse aamulla ylös.