Ihmissuhdesotkuja, itsetuhoisia ajatuksia ja ajoittaisia painajaisia
Mistähän osaisin aloittaa? Tuntuu, että on niin paljon asioita, jotka vaikuttavat mielialaani nykyään. Toisaalta nämä ovat pieniä murheita, mutta yhdessä ne muodostavat sisälleni suuren möykyn, jonka haluan saada pois.
Jos kertoisin ensinnäkin siitä, miten olen menettämässä ystäviä ja pelkään siten jääväni yksin. Yhden baari-illan aikana ystävälläni ja minulla tuli kova riita, jonka seurauksena emme ole puhuneet kolmeen viikkoon mitään. Tilanteen tekee vaikeaksi se, että kolmas ystävämme on joutunut välikäteen tässä riidassa ja pelkään, että hänkin hylkää minut, jos tämä toinen ystävä onnistuu manipuloimaan hänet puolelleen. Minulla ei siis tosiaan heidän kahden lisäksi oikein ole kunnollisia ystäviä ja kavereita vaan enimmäkseen joitain hyvän päivän tuttuja. Riidasta vielä sen verran, että pyysin omasta puolestani anteeksi ja olin valmis sopuun. Tämä ystäväni ei ja hän syyttää yhä minua riidasta, vaikkei se edes pidä paikkansa. Tilanne on siis kaikin puolin vaikea.
Olen ennen tätä riitaa ollut jo pitemmän aikaan väsynyt, hieman alakuloinen ja näen toisinaan painajaisia. Muutenkin reagoin fyysisesti pahaan oloon: särkyjen pahentuminen, univaikeudet ja ruokahaluttomuus ovat usein ollut seurausta jostain mieltä painavasta asiasta. En koe opiskelevani oikeaa alaa, koen kuuluvani jonnekin muualle. Tämä riita laukaisi pahan reaktion minussa ja ajoittain olen ajatellut itsemurhaakin. Mietin vain välillä, että mitä hyötyä minusta on, kun tuhoan välit ystävienikin kanssa. Pahin aiheuttaja oireille on alkoholi, josta haluaisinkin päästä eroon. Mitä hyötyä on aineesta, joka tuhoaa ihmissuhteita ja aiheuttaa masennusta? En vain koe saavani tukea tässä asiassa, koska ympäristön painostus on kova. Eli ystäväpiirissä tavallaan kuuluu juoda. Jos siis lopettaisin juomisen, niin silloin varsinkin jäisin yksin. Eli tämä asia muodostaa eräänlaisen noidankehän.
Tämä tilanne on rankka myös miehelleni. Olemme seurustelleet pian vuoden ja hän on joutunut sivusta seuraamaan ajoittaisia masennuskausiani. Olen myös todella mustasukkainen, mutta en enää niin pahasti, mitä seurustelun alkuaikoina. Pystyn luottamaan häneen. Toisinaan vain pienetkin seikat saavat mustasukkaisuuden laukeamaan. Muuten koen, että meillä menee hyvin. Pystymme puhumaan toisillemme ja olemme rehellisiä. Koenkin, että mieheni on tärkein ystäväni ja tukeni, ilman häntä tuskin jaksaisin.
Teksti on sekavaa, niin kuin ovat ajatuksenikin. En vain oikein tiedä mitä tekisin. Koen olevani hukassa. Koen että menetän ystäväni. Pelkään, ettei rakkaani jaksa pysyä tukenani vaikeina aikoina. Perhettäni en halua satuttaa ajatuksillani. Siksi halusinkin kirjoittaa tänne. Kertokaa, mitä voin tehdä 😑❓