Hyvä terapeutti?

Hyvä terapeutti?

Käyttäjä Hibernative aloittanut aikaan 29.04.2010 klo 10:32 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Hibernative kirjoittanut 29.04.2010 klo 10:32

Moi.

Minkälaisia kokemuksia teillä on terapeuteista ja heidän antamastaan terapiasta? Mikä tekee terapeutista hyvän ja minkälaisia mahdollisia huonoja kokemuksia teillä on? Oletteko halunneet/joutuneet vaihtamaan terapeuttia ja jos, niin mistä syystä ja onko kela myöntänyt tukea uudestaan?

Itse olen käynyt terapiassa n. 1,5 vuotta ja kohta pitäisi tehdä jatkohakemus kun kelan myöntämä tuki loppuu ja vielä tuntuu kaikki olevan niin solmussa pään sisällä. Alussa terapia oli ihan hyvää kun oli joku joka kuunteli. Mutta nyt se on junnannut paikallaan pitkään ja sinne meneminen on tuntunut epämiellyttävältä. Terapeuttini on aika passiivinen ja olen esittänytkin hänelle toiveeni siitä, että hän esittäisi enemmän kysymyksiä minulle ja johdattelisi keskustelua johonkin suuntaan. Monesti on tuntunut siltä että olen mennyt sinne vain sen takia koska minun, terapeutin ja kelan välillä on siitä yhteinen sopimus. Itse olen nuori nainen ja terapeuttini vanhempi mies, joten ”tyttöjen juttujen” puhuminenkin tuntuu vaivalloiselta ja jotenkin irstaalta.

Paljon olen miettinyt terapian lopettamista tai terapeutin vaihtamista. Kuitenkin arveluttaa ja pelottaa se, että mitä kela mahtaa asiasta tuumata.

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 29.04.2010 klo 20:02

Olen lopettanut ja vaihtanut terapeuttia eikä Kela siitä ole välittänyt. Siis on suostunut rahoittamaan uudenkin terapeutin. Toisaalta asun pohjoisessa ja täällä on enemmän määrärahoja kuin tekijöitä. Etelässä voi suhtautuminen olla nuivempaa, kun tarvetta terapialle on enempi kuin rahat riittää. Riippuu toki virkailijastakin, mutta periaatteessa sinä valitset terapeutin.

Kannattaisi sanoa terapeutille ensin, että olet tyytymätön ja vaivaantunut. Terapian pitäisi olla turvallinen "suhde". Et voi päästäkään eteenpäin, jos et kykene puhumaan vapaasti. Kaikesta. Jos terapeutti ei halua tehdä mitään olosi helpottamiseksi, lienee parempi etsiä uusi.