Hypnoositerapia

Hypnoositerapia

Käyttäjä Lenni aloittanut aikaan 17.03.2009 klo 17:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lenni kirjoittanut 17.03.2009 klo 17:05

En ole varma, onko tästä aiheesta aikaisemmin aloitettu keskusteluja, varmaankin, mutta laiska kun olen niin aloitan uuden. Eli onko kukaan kokeillut hypnoositerapiaa jännittämiseen tai sosiaalisten tilanteiden pelkoon? Haluaisin tietää tästä terapiamuodosta enemmän. Mitä siellä tehdään, paljon se yleensä maksaa ja oliko siitä apua ongelmaan? Kaikenlaiset kommentit ja mielipiteet ovat tervetulleita. Olen jo pitkään kärsinyt jännittämisestä, erityisesti sosiaalisissa tilanteissa, enkä ole koskaan uskaltanut hakeutua hoitoon. Terapiaan meno on aina ollut liian suuri kynnys, mutta nyt tämä alkaa riittää, tuntuu, että en jaksa enää yksin. Hypnoositerapia kuulostaa mielenkiintoiselta ja jos siellä jotenkin pystyisi muuttamaan vääränlaisia ajatustapojani ja vapautumaan pikkuhiljaa jännittämisestä ja ahdistuksesta.

Käyttäjä jännitän-joo kirjoittanut 18.03.2009 klo 21:18

Hei Lenni!

Olin tässä taannoin opiskelemassa ja silloin kokeilin epätoivoissani hypnoositerapiaa muutaman kerran jännitysoireisiini. Minullakin jännitysoireet sosiaalisissa tilanteissa ovat jatkuneet vuosikausia, ja tuolloin tilanne oli todella epätoivoinen. En kuitenkaan kokenut saavani hypnoositerapiasta hillittömästi apua. Ehkäpä jonkin verran terapia helpotti, mutta mitään "maata mullistavaa" ei tapahtunut.

Sittemmin olen aloittanut terapian jännitysoireisiini liittyen. (Minäkin arastelin terapiaa pitkään: mutta omaa elämäämmehän me täällä elämme ja jos on ongelmia ja siihen saatavilla apua, niin menoksi vain🙂).Terapiassa (kognitiivinen) olemme käyneet läpi jännittämiseen johtavia syitä. Erilaisin harjoituksin (mielikuva, rentoutus, jne.) olemme pyrkineet aihetta lähestymään. Edistymistä tapahtuu hitaasti, itsetuntemus lisääntyy ja töitä tarvitsee tehdä (mikäänhän ei tule itsestään ja ilman työtä😀). Välillä itsekin tuskastuu, mutta pitää koettaa vain ajatella positiivisesti ja löytää elämästä niitä hyviä juttuja, jotka kantavat eteenpäin.

Tsemppiä sulle ja älä ujostele hakea apua; meitä jännittäjiä on enemmän kuin arvaammekaan🙂

Käyttäjä natskid kirjoittanut 19.03.2009 klo 09:36

En luottaisi hypnoositerapiaan. Antaa toiselle ihmiselle liikaa vaikutusta omaan elämään, eikä sitä voi mitenkään kontrolloida.

Käyttäjä Lenni kirjoittanut 20.03.2009 klo 17:40

Kiitos kommenteista ja tuesta, varsinkin Jännitän-joo:n viesti lämmitti kummasti sydäntä, kiitos siitä🙂🌻

Lisää kokemuksia ja mielipiteitä vaan kehiin, myös muut terapiavaihtoehdot kiinnostavat!!

Käyttäjä Effi kirjoittanut 21.03.2009 klo 17:05

Kävin hypnoositerapiassa vuosia sitten. Vaivoina olivat sosiaalisten tilanteiden pelko ja esiintymispelko sekä hillitön työstressi. Sain avun molempiin, ja elämäni muuttui olennaisesti. Stressiä (reagoimista stressiin) olen pystynyt sen jälkeen itse helpottamaan, ja pelot hävisivät.

Hypnoositerapeutilla ei ole valtaa. Hän ei voi tehdä mitään väkisin. Asiakkaan täytyy suostua vaipumaan rentoutuksen tilaan, ja olla yhteistyöhaluinen. Rentoutuksen tilassa muistot soljuvat itsestään tietoisuuteen käsiteltäviksi, ja terapeutti vain tukee tätä.

Myöhemmin olen käynyt tavallisessa terapiassa, koska Kela ei korvannut hypnoositerapiaa. Hypnoositerapia tuotti mielestäni nopeammin tulosta kuin tavallinen terapia. Kannattaa etsiä tietoa netistä, miten hypnoositerapia toimii. En tiedä soveltuuko se silloin, jos on psyykkisesti sairas (vaikea masennus, tms.)

Effi

Käyttäjä ronja81 kirjoittanut 22.03.2009 klo 21:16

Hei! Täällä myös yksi jännittäjä, joka olisi todella kiinnostunut kuulemaan kokemuksia vaihtoehtohoitojen (esim. Rosen, rebalancing, psykologinen vyöhyketerapia) käytöstä jännittämiseen. Olisko kellään kokemusta niistä?

Käyttäjä Smurfi kirjoittanut 25.03.2009 klo 10:59

Hei!
Minulle kokeiltiin muutama vuosi sitten hypnoositerapiaa, tosin vähän toisenlaiseen vaivaan (dissosiaatiohäiriö). Minä en kuitenkaan pystynyt riittävästi rentoutumaan vieraan ihmisen läheisyydessä, joten en kertaakaan mennyt hypnoosiin (kokeiluita tehtiin 5 kertaa). On kuulema ihan tavallista, että jos on voimakkaita pelkoja tai jännitystiloja, niin hypnoositerapia ei onnistu.

Mutta heiltä, joiden kohdalla hypnoositerapia on onnistunut, olen kuullut hyvää palautetta siitä 🙂

Toivottavasti Lenni löydät avun! 🙂🌻

Käyttäjä Aallotar kirjoittanut 13.04.2009 klo 21:58

Minäkin olen kokeillut hypnoositerapiaa muutama vuosi sitten jännittämiseen - juu ei toiminut minullakaan ☹️ Kävin kalliissa terapiassa ehkä 4-5 kertaa, mutta en mielestäni vaipunut siellä minkäänlaiseen "hypnoosiin". Pystyin mielestäni aika hyvin rentoutumaan ja vaivuinkin aina syvään rentoutuksen tilaan, muttei minusta mistään hypnoosista voi puhua, vaikka terapeutti väittikin minun päässeen ainakin hyvin lähelle sitä. Suhtauduin hommaan aika skeptisesti (ja suhtaudun edelleen!), en usko mitään ns. "hypnoosia" olevan olemassakaan; se on vain syvä, rentoutunut tila, ei mitään sen kummempaa.

Sos. tilanteiden pelkoon en saanut ko. terapiamuodosta mitään apua, pettymys oli suuri ☹️