Moi.
Kävin terapiassa useita vuosia ja tuntui että sillä huoleni kuultiin ja keksin ratkaisuja, nyt kun terapiaa ei enään ole tuntuu että huolistani on kasvanut paniikkikohtauksen kaltainen tila jolloin järki sanoo jostain sivulta että sinä rakennat tämän tilan itse itsellesi.
Tila iskee yleensä aamuisin tai aamuyöstä. Jos nousen kirjaamaan huoliani ja palaan takaisin sänkyyn nousee lisää huolia jotka pitäisi mennä kirjoittamaan ylös. Minulla ei ole yö valoa ja yöpöytää sängyn vieressä siksi nousen ylös kirjoittamaan. Tänä aamuna kypsähdin jatkuvaan liikkeeseen sängyn ja kirjoituspaikan välillä.
Mietin että olisiko jätkevämpää kertoa siitä olosta, siis miltä tuntuu kun paniikkikohtaus alkaa nousemaa, ja siitä kun ahdistus velloo sisällä eikä ole mitään ulospääsyä tuosta tilasta?
Tarkoitan että jos katsoo ns. ulkopuolisena omaa ahdistuksen tunnetta ja yrittää nähdä sen tunteena. Nyt tuntuu että en kestä tuota tunnetta, mutta jos sitä tarpeeksi "katsoo", jopa hyväksyy sen osaksi itseä niin sen sietäminen voisi olla siedettävämpää, en tiedä?
Mitä mieltä te olette?
Mä nimittäin koen että Huolihetki on tapa työntää ahdistusta pois. Ja mitä hanakammin työnnät pois ahdistusta niin siitä se saa vain lisää voimaa. "Ajattelen edellisen ihan energian säilymislailla, eli ahdistus on energiaa, ja sen pois työntäminen, rajaaminen, "aitaaminen" vaatii myös energiaa, joka ohjautuu minulla...en tiedä muista?...takaisin siihen ahdistukseen".
Joskus harvoin pääsen tilaan itseni kanssa että okei ahdistaa...antaa ahdistaa hyväksyn tilan...sitten ahdistus muuttuu siedettävämmäksi. Prosessi itsen ja ahdistuksen välillä ei ole ihan yksinkertaista, tai varmaan on? mutta minulle se ei ole kovin yksinkertaista. Jos ahdistus tulee päivällä voi lähteä käveleen, rukoilla, jokaisella on oma juttunsa selvitä, luulen?
Tämä Huolihetki metodi esiteltiin minulle joskus parivuotta takaperin ja nyt kun kävin jutteleen psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa hän kertoi sen "pommin varmana" metodina käsitellä huolia. Harmittaa nyt kun joudun kertomaan hänelle että ei toimi minulla ainakaan aamuyöstä ja juuri herätessä.