Huoli sukulaistytöstä

Huoli sukulaistytöstä

Käyttäjä Piakristiina aloittanut aikaan 31.01.2011 klo 10:46 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 31.01.2011 klo 10:46

En tiedä kuinka voisin puuttua asiaan vai pitäisikö minun puuttua lainkaan? Eräs sukulaistyttöni on nyt pian 17 v. Hän asuu ryhmäkodissa. Hän karkailee usein sieltä ja viettää muutenkin holtitonta elämää. Käyttää jotain mielialalääkitystä ja ottaa alkoholia reippaasti. Hänen äitinsä on kovasti ollut huolissaan tyttärestään.
Mutta nyt tämä pian 17 v. seurustelee itseään 10 v vanhemman ulkomaalaisen miehen kanssa. Ryhmäkodissa eivät ilmeisesti tiedä asiasta mitään. Tytön äiti avustaa seurustelua niin että järjestää mukamas viikonlopputapaamisen tyttärensä kanssa, mutta tyttö meneekin miehen luokse. Mies ostaa tytölle viinaa. Asioiden todellista tilaa en voi tietenkään tietää, mutta pahasti epäilen että asiat ei oikein mene normaalisti.
En tiedä kuinka asiaan voisin puuttua vai pitäisikö lainkaan puuttua? En tiedä ryhmäkodin puhelinnumeroa tms. Onko vastuu siltikin tytön äidillä mitä hän antaa tyttärelleen tapahtua?

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 31.01.2011 klo 20:32

En ole mikään asiantuntija sanomaan, mutta minusta tuntuu, että tytön äiti on vastuussa tyttärestään silloin, kun tyttö on hänen luonaan. Äidillä pitäisi olla rehellisemmät suhteet ryhmäkotiin. Ei äiti kovin hyvää esimerkkiä kasvatuksesta anna, mutta tuon tytön ikäiset lapset voivat olla tosi vaikeita ja äidillä ei ehkä ole voimavaroja toimia järkevämmällä tavalla. Sinulla on tietysti huoli sukulaistytöstäsi, mutta yritä keskittyä omaan elämääsi.

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 01.02.2011 klo 10:10

Piakristiina

En tiedä voitko auttaa kuin ehkä kertomalla suoraan tytölle huolestasi. Tai puhumalla tytön äidille. Muuta et oikein voi tehdä. Äiti on todellakin vastuussa tyttärestään vielä sen viimeisen vuoden. Voitko auttaa äitiä jos et tytärtä?

Ymmärrän huolen kun nuori elämä tuntuu liukuvan huolestuttavaan suuntaan. Ja vielä on hetki kun asiaan voi edes jotenkin puuttua. Mutta neuvotonhan sitä tällaisessa on.

Käyttäjä kirjoittanut 01.02.2011 klo 13:56

Kun minä olin noissa ryhmökodeissa, niin se henkilökunta oli minusta vastuussa myös lomillani.
Vaikka oli kai äidillänit myös joku vastuu mutta jos vaikka lomilla töppäsin pahemmin, niin poliisit palauttivat minut ryhmäkotiin eikä äidilleni.

Voihan sitä ilmoittaa huolensa sosiaaliviranomaisille.

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 03.02.2011 klo 23:34

Kiitos vastauksistanne. Ehkä on parempi että en puutu heidän elämäänsä vaan elän omaa elämääni. Luulen että ajan kuluessa tyttö itse ymmärtää miten oikeasti asiat menevät.