Huoli ja ahdistus vanhempien voinnista
Olen reilu kolmekymppinen perheetön nainen. Vanhempani ovat minulle rakkaita ja etenkin äitini kanssa olen todella läheinen. Äitini on 66-vuotias ja isäni 77-vuotias. Tämä ahdistus sai alkunsa, kun äitini nelisen vuotta sitten sairastui vakavasti. Nyt hän on onneksi siitä toipunut. Vanhempani ovat olleet todella hyväkuntoisia, varsinkin isäni ikäänsä nähden. Vasta äidin sairastumisen myötä tajusin, etteivät he ole elämässäni ikuisesti, vaan joskus koittaa hyvästien aika. Suunnaton menettämisen pelko valtasi minut ja siitä lähtien olen pyöritellyt ajatusta, kuinka siitä selviän ja koska se tapahtuu. Äitini on todella vahva ihminen ja tiedän että hänestä minun ei tarvitse kantaa huolta, jos isäni aika on ensin. Jos taas käy toisin päin, tiedän että isäni romahtaa enkä edes uskalla ajatella kuinka sitten käy.
Välillä oli seesteisempää, eikä nämä ajatukset olleet mielessäni jatkuvasti. Nyt viime kuukausina on ollut isäni vuoro sairastella. Oireita on kestänyt kauan, mutta mitään syytä niille ei missään tutkimuksissa löydy. Hän alkaa olla itse kovin väsynyt ja masentunutkin tähän tilanteeseen. Etenkin epätietoisuus ahdistaa. Hän on myös muutaman viime vuoden aikana vanhentunut todella paljon, suorastaan silmissä. Minulla on todella ahdistunut ja surullinen olo, kun en mitenkään voi hänen oloaan helpottaa. Samalla olen äidin jaksamisesta isän rinnalla huolissaan, vaikka hän kyllä vakuutteli ettei hätää ole. Kaiken järjen mukaan mistään vakavasta, kuten syöpä, ei pitäisi olla kyse, koska missään testeissä ja tähystyksissä ei mitään näy. Silti mielessä pyörii ne kaikkein pahimmat vaihtoehdot.
Olen yrittänyt ajatella että turha on surra etukäteen, vaan elää tätä hetkeä ja surra sitten kun sen aika on. Silti en pääse tästä ahdistuksesta eroon. Tuntuu että muserrun tämän menettämisen pelon alle. Kuinka te muut olette käsitelleet vanhempienne/läheistenne ikääntymistä ja sairastelua? Olisiko vinkkejä joilla voisin peitota pahimman ahdistuksen ja lopettaa turhan pelkäämisen? En voi käyttää koko elämääni, tätä hetkeä, tulevien tapahtumien suremiseen…