Huolehditteko vanhuksistanne? Miten autatte heitä?
Minulla on vanha äiti, jolle pidän puhelimitse seuraa pari kertaa päivässä. Hänellä on niskaongelma, joten hän käy luonani tukanpesussa. Ennen – kun hän saattoi vielä taivuttaa päätä taaksepäin – kotihoito pesi hänen tukkansa, mutta nyt he ovat ottaneet pois senkin palvelun häneltä. Käyn kaupassa ja hoidan ”kaikki” asioinnit.
Äitini saa tuettuja taksimatkoja. Nyt hän on alkanut käydä luonani yhä useammin ja yöpyy luonani myös. Kotiini on nyt hankittu apuvälineitä – esim. iso, hänelle sopiva tuoli ja pöntönkorotin. Nyt on vuorossa huonekalujeni siirtäminen epämääräiseen järjestykseen, jotta isolle tuolille olisi tilaa asunnossani. Tästä en pidä. Kotini tuntuu sekavalta. Äidilläni on myös erityiset kengät. Olen aikaisemmin pitänyt sitä linjaa, että ulkokengillä ei olla sisällä, mutta nyt on tyyli muuttunut. Asunnossani ollaan ulkokengillä. Selkäongelmien vuoksi minun on vaikea putsata lattioita enkä yhtään tykkää tästä ulkokenkämeiningistä pienessä asunnossani. Tavaraa alkaa olla niin paljon, että imurilla on hankala päästä siivoamaan. Koko ajan pitäisi siirtää tavaroita, mutta ei ole paikkaa minne niitä voi siirtää…
Mitä seuraavaksi? Tuodaanko asuntooni ehkä sairaalasänkykin. Tietysti olen valmis auttamaan äitiäni ja asuntooni saa tuoda hänelle tarpeelliset tavarat. Mutta tämä kuitenkin tökkii aika pahasti enkä kuitenkaan tykkää tästä mitä nyt on tapahtumassa.
Onko muita, joiden koti on muuttumassa vammaisen tai vanhuksen kodiksi apuvälineineen? Mitä mieltä olette tästä valittamisestani?