Humpuukia vai vaihtoehtolääketiedettä?

Humpuukia vai vaihtoehtolääketiedettä?

Käyttäjä poropeukalo aloittanut aikaan 13.02.2010 klo 20:27 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 13.02.2010 klo 20:27

Onko ihmiset kokeilleet vaivoihinsa vaihtoehtoisia hoitomuotoja kuten energiahoitoja tai homeopatiaa?

Mä kokeilin kerran vahingossa reikihoitoa. Tilasin ajan shiatsuun, sain reikihoitoa. Onneton, kun olen, en valittanut asiasta vaan otin uuden ajan. Ei auttanut unettomuuteen tai muuhunkaan. 😞

Nyt tilasin ajan funktionaalisen lääketieteen lääkärille. Sain homeopatiaa ja puoskaridiagnooseja. En taaskaan osannut valittaa, olin aivan liian tyrmistynyt. Ehkä nyt kuitenkin soitan sille lääkärille ensi viikolle ja haukun hänet. 😠😠

Haluaisin vain muitakin varoittaa tästä asiasta. Jos teidän kehonne tilaa joku mittailee Vegatest-laitteella, niin se on täyttä huijausta! Mikään muukaan laite ei voi mitata elimistön serotoniini- ja melatoniinitasoja niinkuin tämä lääkäri väitti tämän koneen tekevän! Kaikkea muutakin se toki mittasi… Minulla on kuulemma keuhkoissa tulehdusta ja minulla on närästystä ja happamoitunut keho ja hiivaa…. Kilpirauhanen oli sentään kunnossa!! Siis oikeesti! Kyseessä oli ihan oikea lääkäri!!! 😠

Käyttäjä depistantti kirjoittanut 13.02.2010 klo 21:00

Enpä itse ole koittanut moisia hoitoja, mutta nyt vähän off-topicina tuollainen pääkopan mittalaite olisi kyllä vallan mainio. Voisi mitata nuo kaikki päässä vilistävät välittäjäaineet (ainakin ne mitkä vaikuttavat mielialaan ja toimintakykyyn) eri vaiheissa elämää ja varsinkin masennuksesta/biposta tms. kärsivien "tilan" seurantaan... Mutta en asiasta mitään tiedä; taitaa olla sarjassa toiveajattelua ja mahdottomuuksia, kuten varmaankin monet "hoidot" ovat humpuukia.

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 13.02.2010 klo 21:07

Olisi se kyllä mainio tosiaan!! Ehkä sadan, ehkä tuhannen vuoden kuluttua?

Käyttäjä tew kirjoittanut 14.02.2010 klo 09:09

Kaikki ns. "vaihtoehtoiset hoitomenetelmät" menetelmät eivät ole mitään muuta kuin pelkkää humpuukia, jolla ei ole placebo-efektiä kummoisempia vaikutuksia. Tosin tyhmät ja epätoivoiset yleensä sortuvat tälläiseen, kun eivät muutakaan keksi. Totuus on näissä se, että ainoa ihminen joka näistä jotain irti saa on se rahaa keräävä kaveri. Hän nauraa partaansa iloisesti, kun ihmiset ostavat placeboa ja leikkivät, että se muka toimii. Toisaalta ei se ole tyhmä joka myy, vaan se joka ostaa, joten sinänsä ihan sama mitä tekevät. Silti tähän maahan pitäisi saada sellainen puoskarilaki, joka estäisi kaikkien tälläisten hoitomuotojen markkinoimisen ja myymisen toimivina hoitokeinoina. Näin suojeltaisiin ihmisiä täysin aiheellisesti puoskareiden myrkyiltä. Jos teistä on kiinnostunut siitä minkälaista humpuukia tälläinen on, niin suosittelen tutustumaan Skepsiksen kotisivuihin. Myös Ben Goldracen "Bad Science" on suorastaan hervoton kirja siitä minkälaista kusetusta vaihtoehtoiset hoidot ovat.

Käyttäjä mari4 kirjoittanut 07.07.2010 klo 11:34

Itse olen kokeillut Homeopatiaa iho-ongelmaan. Täytyy kyllä todeta, että auttoi valtavasti. Vaikea hotitomuoto, koska siinä samalla tulee hoidettua stressiä. mutta
itselä ainakin tuo stressi helpotti homeopatian myötä!

Käyttäjä cookie kirjoittanut 13.09.2010 klo 12:25

Minäkin olen kokeillut homeopatiaa paniikkihäiriöön. Auttoi kyllä, mutta en tiedä auttoiko se että uskoin asiaan niin kovin vai auttoiko ihan oikeasti. 🙂