HOX! Teille unettomille!

HOX! Teille unettomille!

Käyttäjä hotsalama aloittanut aikaan 15.02.2011 klo 03:20 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä hotsalama kirjoittanut 15.02.2011 klo 03:20

Joo… Nyt päätin kirjoittaa omasta ongelmastani, jonka yritän selvittää tähän mahdollisimman selvällä suomen kielellä, kun ajatukset juoksee kovaa vauhtia.

Eli siis olen huomannut olevani aivan liian energinen. Kavereiden kanssa ollessa sanon asioita ennen kuin ajattelen, saatan alkaa puhumaan yhtäkkiä aivan eri aiheesta, nauran tyhmille jutuille, töissä unohtelen asioita ja pomo kyselee onko minulla jotain sellaista, mistä haluaisin puhua.

Joka toinen yö menee hereillä ollessa, väsymystä en tunne juuri lainkaan noina unettomina öinä. Yleensä aika menee netissä olemalla ja katsomalla televisiosta maikkarin seuranhakuohjelmaa, joskus yö menee kutoessakin… Olen muutaman kerran päättänyt yöllä tehdä jotain mahdollisimman tylsää, jos alkaisi väsyttämään. Tuloksena on tullut tylsistyminen, mutta ei väsymistä.

Olen yrittänyt mennä sänkyyn makaamaan ja odottaa unta, mutta tunnin sisällä turhaudun ja nousen ylös sängystä.

Unilääkitys minulla on, mutta en halua joka yö sitä ottaa, kun pelkään jääväni koukkuun. Joskus otan kolmekin Tenoxia, että saan nukuttua sen ”normaalit” 9 tuntia yössä.

Päivisin en nuku, en ota edes torkkujakaan. (jos joku luulee että nukun päivällä).

Mielialaa tasaava lääkitys on. Muitakin psyykenlääkkeitä syön, niiden pitäisi väsyttää mutta ei mitään vaikutusta.

Olen lukenut kroonisesta unettomuudesta, mutta kriteerit siihen sairauteen ei täyty.

Onko olemassa vahvempaa unilääkettä kuin Melatoniini, Tenox tai Imovane? Tai onko jollain kokemusta niistä magneeteista, jotka laitetaan korviin?

Minulla on todettu maanis-depressiivisyys, siihen on lääkitys ja deprakine on aikaisemmin pitänyt maaniset oireet poissa. Jos tämä on nyt sitten sitä maniaa, niin miksi se on ilmaantunut juuri nyt elämääni? Mielestäni elämäni ei ole ollut niin stressaavaa tms. että se olisi voinut tulla takaisin ns.aktiiviseksi.

Mikä auttaa teitä saamaan unenpäästä kiinni? Onko markkinoille tullut uudenkaltaisia uni- tai nukahtamislääkkeitä? Onko kenelläkään muulla ollut samankaltaista unettomuutta. Haluaisin erityisen paljon tietää noista korviin laitettavista magneeteista, joten kirjoittakaa kokemuksia!

Terapeutti on osittain tietoinen ongelmastani. En ole nyt häntä vähään aikaan tavannut, mutta loppuviikolle on aika. Silloin pääsee keskustelemaan ammattilaisenkin kanssa tämänhetkisestä tilanteesta. Mutta nyt kaipaisin teidän ajatuksia ja mielipiteitä!
😯🗯️

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 15.02.2011 klo 17:43

Voisiko sinulla olla kilpirauhasen ylitoimintaa? Siinä on lepopulssi korkea. Kun sairastin liikatoimintaa, lepopulssini oli 90 lyöntiä minuutissa. En pystynyt keskittymään tarkkaan hommaan ja nukkumaan mennessä pulssi jumputti korvissa. Ylitoiminta pitää myös virkeänä yöllä eikä nukuta. Paljonko on lepopulssisi?

Kun käytät lääkkeitä, niin niistä en tiedä sanoa, vaikuttavatko ne sinuun liian virkistävästi.

Käyttäjä Mara70 kirjoittanut 15.02.2011 klo 18:50

on olemassa vahvempaakin unilääkettä, sitä ei vain kovin herkästi sairaalan ulkopuolelle anneta, itselläni on noin kymmenen vuoden unettomuusputki ja tällä hetkellä nukun paremmin kuin pitkään aikaa, sain lääkäriltä dormicum reseptin.
koeta pyytää itsellesi moista, ainakin minulla auttoi.

Käyttäjä xdown kirjoittanut 16.02.2011 klo 17:24

Moi.

Itselleni on määrätty Ketipinor 25mg/puolikas, (neurolepti) unilääkkeeksi (sama kuin Seroquel). Hyvin tehokas unensaantiin, mutta voi aiheuttaa painajaisia niinkuin minulla sekä aamuista tokkuraisuutta. Ei aiheuta riippuvuutta.

Käyttäjä Mara70 kirjoittanut 17.02.2011 klo 10:20

Niin, se unohtui sanoa, että dormuicum 15 mg, lisäksi otan 3kpl ketipinoreja illalla ja silloinkin nukkuminen on vielä vaikeaa, mutta kroonikkohan olen tällä alalla, kaikki lääkkeet on kahlattu läpi ja niihin on kehittynyt sitetokyky, ne eivät vain enää vaikuta.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 17.02.2011 klo 11:09

pakko kommentoida tuohon, että minulle on sekä tenox että ketipinor lääkityksenä ja silti ei aina uni meinaa tulla. ja ketipinor aiheuttaa pitenpään/suurenmalla annostuksella myös riippuvuutta. olin kerran ilman, kuvittelin pärjääväni mutta päätyi siihen, että annostusta jouduttiin vain nostamaan. ketipinorilla myös virkistävä vaikutus, koska itselle sanottu voi ottaa pahana päivänä yhden päivälläkin. siis plus miinus nolla. aiheuttaa myös painonnousua.

Käyttäjä Mara70 kirjoittanut 17.02.2011 klo 13:59

niin näissähän on se vika, että näihin kehittyy tietty sietokyky, minullakin on opamox ja tenox aikaa sitten käyty läpi, mutta ne eivät enää auta, pitäisi pystyä menemään nukkumaan tarpeeksi rennossa olotilassa, niin homma sujuisi, mutta jos ajatukset vain pyörii päässä, joutuu noita myrkkyjä syödä.

Käyttäjä Miranna kirjoittanut 22.02.2011 klo 10:49

Minulla eivät nuo normaalit myrkyt toimi enää ollenkaan. Syön sellaista kuin Levozin 200 mg (aika iso annos). Se on hidas, mutta todella vaikuttaa! Minulla on vaan sen kanssa ongelma, että minulla on nykyisin aina niin paha olo, että tahdon vain nukkua. Joten syön sitä kaiket päivät. Ja nukun, yöt ja päivät.

Käyttäjä ailakari kirjoittanut 22.02.2011 klo 11:35

Hei! Minulla on pitkä unettomuushistoria, mutta se on pääasiassa kipujen takia. Toki myös kaikki ongelmat aiheuttaa ettei uni tule. Ketipinoria minäkin otan illalla 150 mg ja se vaikuttaa eri tavalla kuin unilääkkeet. Mielestäni on luonnollisempi vaihtoehto, mutta jos on ongelmia tarvitaan vielä unilääke erikseen. Nykyisin kun pyrittään vaihtamaan unilääkkeet näihin psyykelääkkeisiin siksi, että ne olisi luonnollisempia. Ketipinor toisi hyvää luonnollisempaa väsymystä sinulle, kun olet liian aktiivinen. Itselläni vaikuuttaa aivojen aktiivisuuteen, etten illalla voi olla tietokoneella/netissä tai kylässä. Eli pitää itse rauhoittua tunti ennen nukkumaan menoa. Olen töissä noin puoli kahdeksaan illalla ja jos joskus olen pitempään niin unen tuloa joutuu odottamaan. Illasta pitää tehdä rutiini, joka on samanlainen joka ilta. Luen sängyssä sen takia, että saisin päivän tapahtumat pois mielestäni.

Olethan panostanut sänkyyn, että se olisi mahdollisimman sopiva sinulle. Itsellä Tempurin moottorivuode, koska en voi olla hetkeäkään kylellä ja selkä ei muuten kestäisi koko ajan maata selällään. Olen myös herkkä nukkuja, joten kaikki mahdolliset äänet tai toisten liikkumiset pitää saada mahdollisimman vähäiseksi. Jolloin esim yökylässä ei tarvitse kuvitellakkaan nukkuvansa ilman unilääkkeitä. Olen myös käyttänyt valeriaanaa yrttinä ja homepaattisena aineena.

Käyttäjä hotsalama kirjoittanut 25.02.2011 klo 17:26

Kiitos viesteistä... Soitin ympäri kaupunkia ja kyselin siitä korvaan laitettavasta magneettikuulasta. Sain lopulta sairaanhoitajan laittamaan kuulan ja olen erittäin vaikuttunut toimintatehosta.
Olen nukkunut nyt viikon joka yö.

Suosittelen!😉

Käyttäjä ailakari kirjoittanut 28.02.2011 klo 11:04

Ai magneettikuulasta? Et tarkoita korvavalosta? Mitenkä tämä magneettikuula auttaa?😐

Käyttäjä saltkråkan kirjoittanut 03.03.2011 klo 06:49

mikä kuula.tosta en ole kuullutkaan.itse en saa nukuttua tenoksekseilla tai muilla vastaavilla.joten pyrin nukkumaan ja herämään säännöllisesti.iltaisin ei tupakkaa eikä kahvia.

Käyttäjä hotsalama kirjoittanut 06.03.2011 klo 22:46

ailakari kirjoitti 28.2.2011 11:4

Ai magneettikuulasta? Et tarkoita korvavalosta? Mitenkä tämä magneettikuula auttaa?😐

Aurikuloterapiassa käytetään korvassa olevia akupisteitä. Kiinalaisessa lääketieteessä ja vyöhyketerapiassa kaikkien elinten nähdään heijastuvan korvaan. Aurikuloterapiassa korvassa olevia vyöhykkeitä ja akupunktiopisteitä hoidetaan hieromalla, neuloilla, korvanastoilla, mikrokuppauksella ja magneettisilla kuulilla.

Perinteisesti korvien pisteitä on käytetty muun akupunktio-hoidon tukena. Nykyään korva-akupunktiosta on tullut yleinen hoitomuoto päihdeklinikoilla ja muissa vieroitukseen liittyvissä hoidoissa. Korva-akupunktiota tehdään yleisesti lyhytkurssin pohjalta ilman kiinalaisen lääketieteen koulutusta.

Ohessa linkki sivuun, missä keskustellaan kuulasta.
http://perheklubi.net/viewtopic.php?f=13&t=64477 ☺️