Hoitosuhteen "pilaaminen"
Muutamia vuosia kestänyt pitkäaikaisen masennuksen hoitosuhteeni päättyi viime vuonna (siirryin yksityiseltä julkisen sektorin terveydenhuoltoon) syistä, joihin en itse voinut vaikuttaa. En olisi halunnut vaihtaa hoitotahoa, aikaisempi hoitosuhde oli mielestäni erinomainen. Motivaatio muutokseen oli täysin olematon. Vanha hoitotahokin tiedosti tämän, todeten että kannattaa vaan antautua hoidettavaksi.
Sitä en tietenkään tehnyt. Ensimmäisestä päivästä lähtien olen esittänyt ja valehdellut lähes kaikista asioista. Ainoa mihin olen vetänyt rajan on ollut valheet joista jäisin varmasti kiinni tai olisi riski joutua pakkohoitoon. Kaipa jonkun mielestä hauskoja seurauksia sillä on ollut: masennuksen lisäksi diagnoosiksi on tullut eristäytyvä persoonallisuushäiriö. Sen lisäksi epäilyjä on ollut psykoottisesta masennuksesta ja muista psykooseista, muista persoonallisuushäiriöstä ja olen käynyt lähetteellä jopa MRI-kuvauksessa, koska epäiltiin aivojen rakennepoikkeavuuksia (mitään poikkeavaahan sieltä ei löytynyt). Ja mitään vastaavia diagnooseja tai epäilyjä ei vanhassa hoitosuhteessa tietenkään tehty.
Eli nykyinen hoitosuhteeni on täysin ”pilalla”. Viime aikoina elämässäni on kuitenkin tapahtunut asioita, jotka aiheuttaa huolta ja olisi tarvetta puhua niistä ammattihenkilön kanssa. Ja muutenkin masennuksen kanssa eläminen ilman jotain paikkaa, mihin voi aina mennä puhumaan mistä tahansa ei ole ollut mukavaa. Nykyinen hoitosuhde on kuitenkin umpikujassa: jos alan selittämään asioista täysin eri tavalla ja siis totuudenmukaisesti, jokainen varmasti arvaa lopputuloksen. Saan täysin mielisairaan leiman. Tai sitten yksinkertaisesti minut potkitaan valehtelun vuoksi ulos julkisista mielenterveyspalveluista. Jälkimmäinen ei nyt suuri menetys olisi, kuten voi arvata enpä ole siellä montaa kertaa käynyt.
Kellään neuvoja, mitä kannattaisi tehdä ? 😯🗯️ Ainoa hyvä puoli tässä on se, että ainakaan kuntoutustuen jatkosta ei tarvi huolehtia. 😋