Hoitohenkilöstön kaltoinkohtelu

Hoitohenkilöstön kaltoinkohtelu

Käyttäjä tähtitalvikki aloittanut aikaan 22.01.2020 klo 19:52 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä tähtitalvikki kirjoittanut 22.01.2020 klo 19:52

Olisi jo aika puuttua hoitohenkilöstön kaltoinkohteluun mielenterveyspotilaita kohtaan. Olen kokenut eriasteista huonoa kohtelua. Kahdesta selvästä tapauksesta olen tehnyt kantelun. Kantelin yhdestä asiasta eduskunnan oikeusasiamiehelle ja toisesta aluehallintovirastoon. Molemmista tuli vesiperä.
Ensimmäisestä kantelusta päätöksen teki apulaisoikeusasiamiehen kesälomasijainen. Vastauksesta kuulsi, että asiaan ei perehdytty. Aluehallintovirasto teki tarkempaa työtä. Siinä kuitenkin lääkäri valehtelee vastauksessaan minulle yli puoli sivua. Tämä kaikki on sallittua, koska on sana sanaa vastaan ja avi ei tutki asiaa tarkemmin. Päättelen valitusteni perusteella, että lääkäreille ja hoitajille on sallittua kaikki muu paitsi fyysinen rajoittaminen ilman perusteita. Monenlainen henkinen kaltoinkohtelu on sallittua. Avin edustaja sanoi minulle puhelimessa, että on toimittava lain mukaan. Ymmärrän sen, mutta kukaan ei ole kuuntelemasa kohteleeko hoitohenkilöstö aina lain mukaan kahdenkeskisissä kohtaamisissa.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: Tiivistin tekstiä
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: Tiivistin tekstiä ja lisäsin asian
Käyttäjä tähtitalvikki kirjoittanut 23.01.2020 klo 13:13

Palaan vielä aiheeseen. Avin kanteluani ei tutkita. Ei ole valitusoikeutta. Lääkäri valehtelee vastauksessaan puoli sivua. Häntä uskotaan. Minua ei uskota. Lääkäri voittaa, kun on sana sanaa vastaan. Avi suojelee lääkäriä, koska asiaa ei tutkita eikä saa valittaa.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.01.2020 klo 16:20

Olen jotain tuollaista kokenut itsekin. Ja kipuilen siitä tällä hetkelläkin, vaikka se tapahtui jo joitain vuosia sitten. En tiedä, kuka minulle valehteli tai toimi sopimusten vastaisesti. Aikanaan syytin asiasta hoitajia, mutta viime aikoina on mieleen noussut voimakkaana myös ajatus lääkäristä, joka olisi loukannut minua. Pelkään tulevaisuutta: jos joku taas toimii noin ja valehtelee minulle. Etten saa apua, kun sitä tarvitsen!

En ole asiaa koskaan lähtenyt tätä selvittämään. Nyt tekisi mieli, mutta tapahtumista on jo niin paljon aikaa, ettei kannata. Ehkä osaston hoitajat ja lääkärikään ei ole enää samat... Mutta tuo kaltoinkohtelu tekee kipeää.

Käyttäjä kirjoittanut 24.01.2020 klo 13:56

Oletettavasti useakin mt-asiakas saanut osakseen väärinkohtelua. Itse koitin ottaa tuon psykologin laajan psykologisen tutkimuksen tuloksen, jossa kirjoittaa minun olevan pysyvästi työkyvytön, sen tietävälle lääkärille puheeksi, mutta ei ottanut mitään kantaa. Ohitti asian vaikenemalla. Sillä ei nyt sinänsä ollut mitään merkitystä; eikä osaltaan vaikuttanut ratkaisevasti dg joka niinä aikoina tuli papereihin. Lääkärin taholta se tuli, ei psykologin; ja lääkärikin perusti sen papereihin, jotka itse olin tilannut nuoruuden kahdelta lyhyeltä sairaalassaoloajalta. Jos niitä en olisi tilannut, olisi kaiketi mennyt uupumuksen nimiin.

On se kuin Don Quijotella, taistelua tuulimyllyjä vastaan, jos alkaa taistelun lääkäreiden virhetulkintoja vastaan. Kukaan ei oikaise tekemiään virheitä, saati edes myönnä. Varsinkin vuosien perästä, vaikka tiedossa on aina pitänyt olla kuka missäkin ollut työvuorossa, kuka minkäkin päätöksen tehnyt jne.

Käyttäjä tähtitalvikki kirjoittanut 24.01.2020 klo 21:41

Vaikeneminen johtui ehkä siitä, että ei osannut sanoa mitään. Minusta hoitohenkilöstön vaikeneminen ja näytteleminen, että uskoo (todellisuudessa ei usko) ovat pahimpia. Näissä tapauksissa ei synny aitoa keskustelua. Hoitohenkilöstö ilmeisesti pelkää joissakin tapauksissa, että potilas saa raivarin epämiellyttävästä vastauksesta. Vaikeneminen ja näytteleminen aiheuttavat pahimmat väärinkäsitykset.

Mikään ei koskaan muutu, jos ei yritä pitää puoliaan.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: Lisäsin
Käyttäjä kirjoittanut 26.01.2020 klo 04:53

Luonnekysymyskin tuo, kuka jaksaa yrittää edes pitää puoliaan, kun vastassa ylivoimainen vastustaja. Kyynisyyteen ei joka kohdassa aihetta, osaksi omaa asennevirhettä ollut mukana. Niihin kohtiin muutosta tullut matkan varrella. Systeemit ei muutu, jos ei jatkossa pidä tarkemmin puoliaan.

Käyttäjä tähtitalvikki kirjoittanut 26.01.2020 klo 14:36

Lääkärit ovat kyynistyneet. Siksi osa heistä leimaa. Erikoissairaanhoidossa minulla on ollut hyviä lääkäreitä. He sanovat, että katsovat potilasta, ei diagnooseja.

Käyttäjä kirjoittanut 26.01.2020 klo 19:30

Erikoissairaanhoidossa varmaan ollaankin enemmän neutraaleja; ongelmat hoidetaan, ihmisen persoonaan ei kajota. Jotenkin nurinkurista psykiatrisella puolella, kohtelu ei aina relevanttia. Leimakulttuuria liikaa.

Käyttäjä tähtitalvikki kirjoittanut 27.01.2020 klo 05:18

Niin on paljon leimaamista. Tuntuu, että se pahenee nykyisessä, kylmässä yhteiskunnassa. Psykiatriassa hoitohenkilöstöllä on distanssi, etäisyys, välimatka, harvoin syntyy aitoa kohtaamista. Distanssi suojaa heitä. Minusta tuntuu, että näytteleminen kuuluu hoitajien ja lääkärien peruskoulutukseen. Niin paljon sitä on. Siinä on se vaara, että potilas puhuukin totta ja tulee isoja mokia.