henkilökohtaisesta avusta
Minulla ei ole ollut mahdollisuutta saada varsinaista henkilökohtaisen avustajan tukea, vaikka jossain vaiheessa olisin sitä tarvinnutkin. Näin jälkeenpäin mietittynä olen kyllä saanut sitä mutta itse siihen hakeutumalla, etsimällä ihmistä, jolla olisi aikaa vähän aikaa pysähtyä ja joka on jollain tavalla osa tätä tämän maan systeemiä hoitoalalla. Osin sattuman kautta löytänyt.
Sita apua jota sain, sain kuntoutuksen kautta. Vuoden ajan oli tuki ns.yksilövalmentajan tittelillä olevan ihmisen kautta. Kerran parin viikon aikana oli mahdollisuus tavata ja purkaa jotain mitä silloin mielen päällä, aluksi se oli siitä puhetta mikä meni aina pieleen. Kuntoutusta edelsi vuoden sairausloma.
Toipumiseen asti päädyttyäni, mietin muita ihmisiä, joiden tiesin olevan solmussa itsensä kanssa. Alkoi herätä, olisiko niistä kokemuksista, joita minulle oli kertynyt elämäni aikana, jotain apua kenellekään missään tilanteissa. Olin kuullut olevan sellaisia kuin vertaisryhmän ohjaajan, tai vertaistukihenkilön, kursseja, mutta en rohjennut hakeutua niihin kun oman elämänkään kaikki solmut ei ole auenneet. Sitten kuulin jossain, että vertaisryhmässä on jokainen jostain kohtaa samalla tavalla solmunsa sitoma, että saa olla just se mikä on, siinä vaiheessa missä on, että jokaisen oikeus on olla sillä samalla viivalla, vaikka jollakin olisi enemmänkin asioita, mitkä saavat kantamaan vaikenemisen taakkaa. Aloin miettiä uudestaan asiaa.
Vieläkään en ole hakeutunut ryhmää vetämään. Vertaistuesta olen saanut hyviä kokemuksia. Vain löytämällä oman sairauteni kanssa samalla lailla kamppailevia ihmisiä.
Miten nämä liittyy henkilökohtaiseen apuun? Kyllä mulla joku ajatus oli
😐 ….nyt loppu virta eikä laturiakaan tähän hätään ole.
Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä henkilökohtaista apua sinä koet/olet kokenut jos olet saanut, tai jos sinulla on oma henkilökohtainen avustaja? Haluaisitko itse olla sellainen? Henkilökohtainen avustaja jollekin? Siitä maksetaankin, kulut peittyvät ja sisältöä tulisi elämään. Toivoisin saavani rohkeutta.