Hengentuote

Hengentuote

Käyttäjä terve88 aloittanut aikaan 11.05.2015 klo 01:58 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä terve88 kirjoittanut 11.05.2015 klo 01:58

Hei
Olen miettinyt viimeaikoina taiteen merkitystä mielenterveyteen ja kuntoutumiseen.
Mielestäni esim. Nuorille masennuspotilaille jonkinmoinen taideterapia olisi se ensimmäinen keino pyrkiä eheyttämään nuoren itseluottamusta ja omanarvontuntoa. Liian usein aika nuoretkin ihmiset laitetaan ensimmäisenä kovalle lääkitykselle, ja ollaan lyömässä koko elämään vaikuttavaa diagnoosia otsaan.
Usein masennuksen taustalla on keinottomuutta purkaa omia ahdistuksia ja suruja luovalla tai hyödyllisellä tavalla, sekä arvottomuudentunnetta. Tunnetta siitä ettei kelpaa.

Olen itse vasta viimeaikoina alkanut ymmärtää itseluottamuksen roolia mielenterveydelle.
Olen alkanut käsittää sen,mikä on esim. Kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus. Sen tarkoitus on mielestäni vahvistaa ihmisen omaa itseluottamusta. Ei ainoastaan juoksuttaa ja olla pakkopullaa, kuten ennen ajattelin.
Kun ihminen saa kokea olevansa tarpeellinen, hänen omanarvontuntonsa ja itseluottamuksensa kasvavat. Näin syntyy vahvempia, arjen pyörteissä pärjääviä ihmisiä.
Kaikilla on kuitenkin oikeus ihmisarvoiseen elämään.