Häpeä

Häpeä

Käyttäjä qwertyttö aloittanut aikaan 27.01.2011 klo 22:21 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä qwertyttö kirjoittanut 27.01.2011 klo 22:21

Minulla on lapsesta asti ollut voimakas häpeän tunne. Häpeä taitaakin olla suomalaisessa kulttuurissa keskeinen elementti, vaikkei niin julkinen kuin esimerkiksi Japanissa. Häpeä luo reaktioiden ja tuntemusten noidankehän, josta ei voi päästä pois ilman häpeän tunnistamista. Jo se, että on alun alkaen ollut niin heikko että on antanut periksi häpeälle hävettää. Kaikki reaktiot, mitä häpeä on synnyttänyt, hävettävät.

En halua lähteä ulos ja koiraakin ulkoiluttaessani valitsen reittejä joilla ei kävele muita ihmisiä. Hävettää näyttää naamaansa ulkona. Hävettää ettei näytä naamaansa ulkona. Hävettää puhua ihmisille, kun en osaa reagoida oikein ja olla normaali. Tuntuu paremmalta antaa toisten ihmisten elää rauhassa kuin mennä tuottamaan myötähäpeää heidän keskuuteensa, omasta murskaavasta häpeäntunteesta puhumattakaan. Holtittomuus hävettää, samoin kuin apaattisuus. Mikään ei mene oikein.

Häpeä on ainakin minulle ikuinen kumppani. Oletko havainnut samaa omalla kohdallasi? Onko häpeä syy vai seuraus, vai kenties molempia?

Lisää aiheesta:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00079

Käyttäjä Asleep kirjoittanut 28.01.2011 klo 14:10

Minulla on myös ollut paljon vaikeuksia häpeän kanssa. On tuntunut, että koko ajan olen vain mokaillut ja elänyt aivan vääränlaista elämää. Kaikki kohtaamiset ihmisten kanssa on ollut vaikeita. Minua on inhottuja ja hävetty ja minulle naurettu. Selvästi reaktioissani on kuitenkin myös (tai erityisesti) harhaluuloisuutta, eikä kaikki ihmiset minusta tai "mokistani" tiedä. Eikä minusta välttämättä "huonous" selvästi ulospäin paista. Vuodet ovat vierineet, enkä enää niin stressaa asioista, mutta vaikea on päästä tunteesta, että olen ihmisjoukoissa häiriö ja inhottava jne. Ehkä en itseäni kuitenkaan enää niin paljon häpeä. Antaa muiden ajatella mitä ajattelevat. Yritän elellä mahdollisimman kivaa elämää.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 28.01.2011 klo 14:24

Heippa
Älä itseäsi aliarvioi äläkä häpeä vaan arvosta itseäsi ja kulje pää pystyssä
ja hyväksy itsesi sellaisena kuin olet.
Et sinä ole sen huonompi ihminen kuin muutkaan.
Kehitä itseluottamusta itsellesi??!!
Onkos sinulla ystäviä / kavereita joille voisit kertoa iloja ja suruja???
mutta sehän on hyvä kun sinulla on koira niin ulkoiluta sitä ehdottomasti siellä missä
on ihmisiä niin moni tulee varmasti koiraa silittämään ja juttelemaan.
Mulla oli pojan koiran pentu viime kesänä hoidossa ja kun kävelytin sitä niin lähes
jokainen tuli sitä silittämään ja juttelemaan.
Kaunista alku vuotta sinulle